De omslag afbeelding van het boek Lodge, Gytha - Op een dag
Auteur(s) Gytha Lodge
0
Review date 25 oktober 2019
Dertig jaar geleden in 1983 gingen zeven schoolvrienden in een bos kamperen. Zes werden er wakker, van Aurora Jackson is nadien nooit meer iets vernomen. Nu dertig jaar later worden de resten van een lichaam in het bos gevonden en rakelt de hele geschiedenis opnieuw op.

Inspecteur Jonah Sheens wordt op de zaak gezet en hij mag gaan uitzoeken wie er verantwoordelijk is voor het overlijden van Aurora. Hij moet het doen met de informatie van drie decennia geleden en enkele nieuwe feiten die aan het licht komen.

Gytha Lodge prijst zichzelf aan als auteur, gamer en single nerd-mother. Ze heeft met She Lies in Wait zoals Op een dag oorspronkelijk heet een crime-bestseller geschreven, daarnaast schreef ze toneelstukken en prijswinnende games.

Op een dag is de eerste in wat een serie thrillers moet worden. Jonah Steels heeft daarin de hoofdrol. Jonah Sheens een is een inspecteur die zijn zaakjes goed geregeld wil hebben. Hij is geobsedeerd door de zaak die hij krijgt toebedeeld. Dertig jaar geleden was hij namelijk ook al nadrukkelijk bezig met de zoektocht naar Aurora. Het heeft hem nooit losgelaten. Sheens heeft een team om zich heen verzameld waarin iedereen de sterke punten heeft die Sheens aanvullen.

Op een dag is een intrigerende thriller. Een vermissing dertig jaar geleden weet Lodge nu weer actueel en interessant te krijgen. Er is namelijk nooit een antwoord gekomen en aan alles weet je dat Sheens dit nu linksom of rechtsom wel voor elkaar gaat krijgen. Dat Sheens een verleden heeft met de zaak maakt het allemaal nog intrigerender. Niet alleen was hij als jonge agent betrokken bij de zaak, maar hij kent zelfs het slachtoffer. Hoe goed hij die precies kent blijft voor iedereen een mysterie. Het zou toch niet zo zijn dat Sheens enigszins betrokken kan zijn bij de zaak die hij nu onderzoekt?

Het helpt enorm dat Sheens met zijn verleden zo interessant is voor het verhaal. Dit in combinatie met de schrijfstijl van Lodge maakt Op een dag een zeer sterk debuut. In de thriller volgen we Sheens, maar krijgen we ook steeds meer informatie wat er dertig jaar geleden gebeurde. We volgen Aurora namelijk nog via flashbacks. Lodge schrijft beklemmend, maakt haar personages interessant en schrijft voor de verandering eens niet voor een duo inspecteurs die elkaar naadloos aanvullen ondanks dat ze eigenlijk niet samen kunnen. Wars van dat soort clichés is Op een dag erg fijn leesvoer. Of dit ook gaat gelden voor de rest van de serie is nog maar de vraag, want de betrokkenheid van Sheens bij deze zaak was groot (en mede wat de thriller zo sterk maakt), hoe moet dat dan in de rest van de serie? Een vraag die Lodge mag oplossen en waar de lezer reikhalzend naar mag uitkijken.

16 mei 2024 21:01

0