De omslag afbeelding van het boek Nesser, Hakan - Een heel ander verhaal
Serie Barbarotti
Auteur(s) Hakan Nesser
Uitgeverij(en) Rainbow
4
Review date 25 augustus 2020

Håkan Nesser is een van de meest succesvolle schrijvers van Zweden. Tot 1998 werkte hij als docent, daarna werd hij fulltime schrijver. Hij staat zowel bekend om zijn spannende romans, als zijn thrillerseries. Zo is zijn Commissaris Van Veeteren-serie erg bekend en meer recent de serie rondom inspecteur Gunnar Barbarotti. Veel van zijn werk is in Zweden verfilmd en hij heeft meerdere prijzen gewonnen, bijvoorbeeld de Glazen Sleutel, de belangrijkste Scandinavische prijs voor het beste spannende boek. Zijn boeken zijn in meer dan vijftien landen gepubliceerd. Onlangs verscheen de Rainbow-pocket van Een heel ander verhaal.

Tijdens een vakantie in Frankrijk vindt er een ontmoeting plaats tussen zes Zweedse toeristen. De onderlinge relaties komen onder druk te staan en al snel wordt het gevaarlijk. Wat overblijft zijn fragmenten van herinneringen: een groepsfoto en een anoniem dagboek. Vijf jaar later wordt een van de zes vermoord en niet veel later nog een. Inspecteur Barbarotti ontvangt brieven met de namen van de slachtoffers nog voor ze vermoord zijn. Hoe hangen de zes levens samen en wat motiveert de moordenaar…?

Een heel ander verhaal is het tweede deel met inspecteur Barbarotti en zijn sidekick Eva Backman. In Scandinavische thrillers met mannelijk hoofdpersonages is de inspecteur vaak een beetje een norse man, een einzelgänger die regelmatig te kampen heeft met alcoholproblemen. Maar niet Barbarotti: hij is sympathiek, hoeft niet altijd met de eer te gaan strijken en staat op goede voet met zijn ex-vrouw. Het is een man van vlees en bloed. Eva is een interessant karakter, maar blijft in dit deel nog wat op de vlakte. Gelukkig maakt Nesser dat in volgende delen goed.

Het boek bestaat uit 7 delen en ieder deel begint in het verleden. In het jaar 2002 om precies te zijn. Het jaar waarin de schrijver van de dagboekfragmenten vakantie viert in Frankrijk. Ook geeft de dagboekschrijver commentaar op zijn eigen fragmenten. Dit zijn zonder twijfel de meest intrigerende delen van het boek. Maar ook het politieonderzoek wordt minutieus uit de doeken gedaan: iedere aanwijzing wordt uitgeplozen. De plot is geraffineerd en ingewikkeld maar alle lijntjes komen op een geweldige manier bij elkaar.

Een heel ander verhaal is met recht een literaire thriller te noemen: Nesser is een taalkunstenaar die de ene na de andere prachtige metafoor uit zijn pen tovert. Het boek is oorspronkelijk in 2007 gepubliceerd maar dat is nergens aan te merken: het had net zo goed dit jaar geschreven kunnen zijn. Het boek doet je niet op het puntje van je stoel zitten tijdens het lezen, maar door het fantastische plot en het prachtige taalgebruik is het een genot om te lezen. Gelukkig zijn er inmiddels vijf delen verschenen en kunnen we nog even genieten van Barbarotti!

Denise Wolfs

19 april 2024 21:16

0
Håkan Nesser is een van de meest succesvolle schrijvers van Zweden (lees hier onze recensies). Tot 1998 werkte hij als docent, daarna werd hij fulltime schrijver. Hij staat zowel bekend om zijn spannende romans, als zijn thrillerseries. Zo is zijn Commissaris Van Veeteren-serie erg bekend en meer recent de serie rondom inspecteur Gunnar Barbarotti. Veel van zijn werk is in Zweden verfilmd en hij heeft meerdere prijzen gewonnen, bijvoorbeeld de Glazen Sleutel, de belangrijkste Scandinavische prijs voor het beste spannende boek. Zijn boeken zijn in meer dan vijftien landen gepubliceerd. Onlangs verscheen de Rainbow-pocket van Een heel ander verhaal.