De omslag afbeelding van het boek Lindberg, Hannah - Stockholm Cuisine
Auteur(s) Hanna Lindberg
0
Review date 1 oktober 2019
In een wereld van sterrenrestaurants draait alles om status en er is geen groter statussymbool dan de Gouden Koksmuts. Die gaat al tien jaar op rij naar chef Florian Leblanc, maar dit jaar wordt gefluisterd dat niet hij, maar zijn ex-partner en aartsvijand Jin Ragnarsson kans maakt.

Solveigh Berg, journaliste, woont de prijsuitreiking bij met haar baas, Vanja Stridh. Zij werkt al weken aan een geheim project waarover ze Solveigh die avond zal inlichten. Maar op het moment dat de winnaar bekend wordt gemaakt gaan ineens alle lichten uit en klinken er schoten. Als de lichten weer aangaan ligt Vanja op het podium, dood.

Stockholm Cuisine is het tweede boek van Hanna Lindberg, haar eerste thriller werd destijds prima ontvangen, met nu dit boek als vervolg. De recensie van haar eerste thriller, Stockholm confidential lees je hier. In dit tweede deel zitten twee personen uit haar vorige boek; de hoofdrol is weggelegd voor Solveigh, maar ook Lennie is weer terug uit de gevangenis. Het verhaal begint in een prettig tempo, er gebeurt best veel en het weet snel te boeien. De setting, Stockholm, toprestaurants en sterrenkoks en de perfecte beschrijving hiervan doen soms filmisch aan. Het verhaal zelf leest prima weg en de diverse verhaal lijnen komen aan het einde mooi samen als alle puzzelstukjes in elkaar vallen.

Is alles dan maar positief aan dit boek? Nee, de personages daarvan kun je je afvragen hoe realistisch die zijn. Want geloofwaardigheid is niet weggelegd voor de meeste personages. Een aantal vertellen namelijk zonder enige behoedzaamheid alles aan Solveigh. Waarbij je je alleen maar kan afvragen waarom vertel je dit aan een journalist onder het mom van "alsjeblieft niet verder vertellen". Ook de politie en media zijn niet geloofwaardig. Want welk politiekorps laat zich leiden door een ruzie die een van hun mensen heeft met Solveigh? En welke media vertellen niets over een moord maar wel over een brand in een bakkerij? Ook Lennie is wat discutabel; hij doet aan de ene kant alles om zijn leven te beteren maar zodra het eerste het beste criminele aanbod voorbijkomt, gaat hij er gelijk in mee.

En net als met koken, staan mooie ingrediënten niet synoniem aan een goed gerecht. Met kennis, ervaring en wat liefde zal de kok er een mooi gerecht van moeten maken. En dat is wat dit boek ook nodig heeft, iets meer verdieping en geloofwaardigheid en het zou een topper zijn. Voor nu is het een prima te lezen boek, maar voor de ervaren thrillerlezer waarschijnlijk niet spannend genoeg.

17 mei 2024 6:34

0