De omslag afbeelding van het boek In de knel
Auteur(s) Heleen Smit
Uitgeverij(en) De Crime Compagnie
4
Review date 12 mei 2021

Heleen Smit studeerde journalistiek en werkt bij een nieuwswebsite voor de food- en agribusiness. Schrijven doet ze al zolang ze zich kan herinneren. Haar schrijfwerk begon meer vorm te krijgen in 2014 toen ze haar opleiding Thrillers schrijven is begonnen aan de Schrijversacademie. In 2016 rondde ze deze af en voltooide ze in 2015 haar eerste thriller. Het debuut Op het verkeerde moment stond op de longlist van de Bronzen Vleermuis en was beste thrillerdebuut 2020 bij Hebban. In de knel is haar tweede thriller en voldoet volledig aan de verwachtingen om net zo een succes te worden.

Noor is onze hoofdpersoon. Een frisse, nuchtere maar naïeve meid die staat voor haar idealen. Opgegroeid in de achterhoek maar nu gelukkig met haar stadse leven in Amsterdam. Echter veranderd dit na een noodkreet van haar familie en is ze gedwongen terug te keren naar haar ouderlijk huis. Haar grootouders bellen haar met een smoes maar als snel blijken de problemen groter dan dat ze aanvankelijk kon bedenken. Haar broer Robbie kan de situatie op de boerderij niet meer overzien, diepe schulden, paniek en de vermissing van hun vader maken het verhaal daarin compleet. De moeder van Noor lijkt haar verstand te zijn verloren door de alcohol en verwaarloost zichzelf en haar omgeving. Opa en oma, die ook op het erf wonen, trekken zich terug van de situatie en daar gaat het dan ook naar de omstandigheden goed mee, de stabiele factor op de boerderij.

Plichtsgetrouw besluit Noor te helpen en al snel komt ze erachter dat er meer speelt. Ze wordt meegezogen in de problemen en hoe dieper ze graaft des te meer ze in een situatie komt die uitzichtloos lijkt.

Het is een hedendaags thema dat Smit scherp neerzet in In de knel; flinke leningen en dito investeringen die vervolgens niet kunnen worden afgelost. De fosfaatrechten zorgen ervoor dat de veestapel in Nederland niet verder groeit en de mestproductie binnen de Europese richtlijnen blijft. En dat is een probleem; de boerderij heeft te weinig koeien om voldoende geld op te brengen. De boerderij zit echter al in schulden en kan dus niet zomaar rechten bijkopen om de stal alsnog vol te zetten. Hoe houd je je hoofd boven water als je geen geld meer kunt lenen?

De hoofdstukken in In de knel wisselen tussen Noor en haar vader. Noor is een personage waar je jezelf snel in kan vinden. Ze is goed uitgewerkt en het karakter komt door de uitgebreide beschrijvingen goed tot leven. De lezer voelt de overtuiging dat ze het beste voor heeft maar toch op een bepaalde manier zich flink ‘in de knel’ werkt. Je voelt haar liefde, passie maar ook de frustratie en de drive. Ze wil koste wat kost de boerderij weer draaiende krijgen zonder al te veel imagoschade voor de familienaam en het bedrijf. Smit heeft het voor elkaar gekregen om Noor te laten groeien tijdens het boek en dat is een compliment aan de auteur.

De terugblik in de hoofdstukken over de vader van Noor geven het verhaal diepgang en ook langzaam wat puzzelstukken die naadloos passen in het ontvouwen van het plot.

Heleen Smit houdt je in In de knel met haar vlotte, levendige schrijfstijl en korte hoofdstukken continu geboeid. De lezer vliegt door de hoofdstukken en Smit weet te verrassen met een onverwacht plot. In de knel is een boek vol actie en doet ons verlangen naar een volgend boek van deze auteur!

Cees van Rhienen
Ik ben Cees van Rhienen, sinds 2019 juryvoorzitter bij het Nederlands Thrillerfestival en dus drie edities onder mijn leiding mogen realiseren en met de vierde bezig.
Als recensent vanaf 2006 begonnen bij Crimezone, later Hebban. Daar juryvoorzitter voor de Hebban debuutprijs geweest, ook tot 2015 recensent geweest bij Hebban. Bij beide platforms leesclubs gecoördineerd, op dit moment doe ik dat alweer ruim 6 jaar bij ThrillZone. Bij ThrillZone lever ik ad hoc ook recensies voor de site. Naast dit alles heb ik op Facebook nog WatCeesleest, waar al mijn recensies op verschijnen.

17 april 2024 19:58

0
Plaats hier je leesclub recensie!

Sofie Ovaere

17 april 2024 19:58

3

Met dank aan Trill Zone deed ik mee met de leesclub met het boek 'In de knel'
De cover met de donkere schuur en het straaltje daglicht die binnenvalt. De titel 'In de knel' met van licht naar donkere kleurende letters gaf mij een gevoel van mysterieuze sfeer en die werd bevestigd bij het lezen.

Noor heeft een goede kantoorjob en fijn leven in de stad Amsterdam maar laat dit in eerste instantie tijdelijk achter zich om haar familie te helpen na een verontrustend telefoontje van haar grootmoeder maar wanneer Noor aankomt bij haar grootouders, blijkt er veel meer aan de hand te zijn dan Noor kon vermoeden. Haar vader is spoorloos, haar moeder is precies volledig het noorden kwijt geraakt en haar broer zit duidelijk diep in de nesten.

Naast al deze problemen stapelen de klusjes en de dagtaken op de boerderij zich op en krijgt Noor duidelijker beeld wat er zich allemaal afspeelt. Noor doet er alles aan om en de boerderij en de faam van de familie te redden maar komt ongewild zelf ook alsmaar dieper terecht in het web van
drugs, maffia, geldproblemen en komt tot wrede ontdekkingen...heeft ze haar familie ooit wel echt goed gekend..?

Het boek wordt vertelt vanuit twee verhaallijnen,  de vader van Noor en Noor zelf.
Het boek bevat korte hoofdstukken met telkens een beschrijving van een bepaalde periode in de ganse gebeurtenissen.
Alle personages worden beetje bij beetje uitgewerkt en dit is wel de sterke van dit boek, leest makkelijk weg en je kan t goed voor de geest halen en op het einde krijg je een volledig beeld van het boek en worden alle eindjes aan elkaar geknoopt al blijft het een onvoorspelbaar einde waar je bij momenten toch even je adem inhoudt...
Voor mij was het fijn om te lezen, geen specifieke of negatieve commentaar maar ben nooit echt volledig opgenomen geweest in de vaart van het verhaal. Ik geef 3 sterren.