een zomerhuis met zwembad recensie roman thrillzone.jpg
Auteur(s) Herman Koch
Uitgeverij(en) Ambo Anthos
5
Review date 3 augustus 2013
Categories Roman

Soms koop je op een redelijk impulsieve manier een boek. Die ligt dan vervolgens een jaar in de kast. Totdat je denkt: hee, die moet ik nog steeds lezen. Laat ik dat nu eens doen. Dat overkwam mij met Zomerhuis met zwembad van Herman Koch, een succesvolle auteur van onder andere Het diner dat al veelvuldig is vertaald.

Zomerhuis met zwembad gaat over Marc Schlosser, een op het oog zeer geslaagde huisarts. Hij heeft alles wat zijn hartje begeert: een prachtige vrouw, twee dochters en een succesvolle praktijk. Hij behandelt vooral artistieke persoonlijkheden, zoals acteurs en kunstenaars. In het begin van het boek wordt eigenlijk al direct duidelijk wat de kern van het verhaal zal zijn: Marc moet voor de medische tuchtraad verschijnen in verband met het overlijden van een patiënt van hem: is het opzet of per ongeluk gegaan? Want Ralph Meier, de patiënt in kwestie en een gerenommeerd acteur, kende Marc Schlosser ook op een andere manier.

Op het eerste gezicht lijkt de plot simpel en oppervlakkig, maar schijn bedriegt. Het boek kent een geweldig verhaal. De personages zijn op geniale wijze uitgewerkt. Zo lees je de eerste dozijnen pagina’s over het leventje van huisarts Marc Schlosser. Hij moppert op zijn patiënten die volgens hem allemaal alleen maar interessant proberen te zijn en op zijn leven in het algemeen. Op die manier leer je hem direct al goed kennen: iemand die het niet zo nauw met de medische regels en de regels van het leven neemt. Daarna wordt langzaam de plot uitgerold. Schlosser wordt met zijn familie uitgenodigd in het zomerhuis van Ralph Meier en zijn familie. Op het oog wil Marc niet, maar uiteindelijk verblijven ze toch een week in het zomerhuis in Zuid-Frankrijk. Een week die het leven van iedereen daar zal veranderen. De plot is interessant, spannend en op sommige momenten ook afschuwelijk. Maar nergens verveelt het boek ook maar enig moment. Alles zit erin: psychologisch drama, maar ook humor en thrillerachtige elementen. Er komt zelfs een ware whodunnit in voor!

Al met al heeft Koch een prachtig en verslavend verhaal geschreven die iedere leesfanaat eigenlijk een keertje gelezen moet hebben.

25 maart 2024 16:27

0