speelveld van de dood hetty kleinloog thriller recensie thrillzone.jpg
Auteur(s) Hetty Kleinloog
Uitgeverij(en) Uitgeverij Marmer
3
Review date 21 september 2024

In Speelveld van de Dood, het nieuwste deel in de Kauffmann zusjes-serie, combineert Hetty Kleinloog haar liefde voor voetbalclub Ajax met een meeslepende thriller. Het verhaal draait om malafide praktijken binnen het vrouwenvoetbal en dat blijkt een intrigerende insteek die de lezer meteen nieuwsgierig maakt. De zussen Lisa en Kat raken, in hun zoektocht naar antwoorden, verstrikt in een gevaarlijk web van verraad, afpersing en moord. Hoewel dit klinkt als het recept voor een adembenemende thriller, nemen de vele plotwendingen soms zó’n loop met het verhaal dat het bijna te veel wordt voor de lezer.

Ook al zijn er al drie eerdere delen in de serie verschenen, is voorkennis van deze boeken niet nodig. Kleinloog schrijft op een toegankelijke manier en laat in Speelveld van de dood genoeg ruimte voor de lezer om Lisa en Kat snel te leren kennen, zowel in hun professionele als persoonlijke leven. Hoewel de zussen qua karakter elkaars tegenpolen zijn, leek dat hun samenwerking tot nu toe niet in de weg te staan. Maar de komst van baby Hannah – het kindje dat Kat vlak na de geboorte aan Lisa en haar man heeft afgestaan – zet hun al gespannen band nog verder op scherp.

De actie komt meteen op gang tijdens de klassieker Ajax-Feyenoord. Ruben, broer van de zusjes Kauffmann, is bij deze wedstrijd aanwezig als zijn vriend op mysterieuze wijze spoorloos verdwijnt. Ruben gaat, met of zonder hulp van zijn zussen, op zoek naar hem. Wanneer de directeur van Ajax Vrouwen Lisa en Kat vraagt onderzoek te doen naar verdachte praktijken binnen de club en een van de sterspelers dood wordt aangetroffen, wordt de lezer volledig ondergedompeld in de voetbalscene. Naast deze twee hoofdlijnen speelt er nog een aantal kleinere verhaallijnen, wat het verhaal dynamisch maar soms ook wat overdadig maakt.

Er gebeurt veel, misschien wel té veel, waardoor de spanning in Speelveld van de dood op sommige momenten te snel afneemt. Sommige plotontwikkelingen worden in korte tijd afgerond, wat de impact van de onthullingen vermindert. Ondanks dat het boek heel goed geschreven is, ontbreekt die zorgvuldig opgebouwde spanning die je naar het puntje van je stoel drijft, waarbij de waarheid laagje voor laagje wordt blootgelegd.

Al met al biedt Speelveld van de Dood een goed geschreven en spannend verhaal dat zeker de moeite waard is voor voetballiefhebbers – ja, zelfs de niet-Ajacieden – en lezers die van actie houden. Maar met iets minder zijsporen en meer focus op de hoofdplot, had dit boek nog meer kunnen uitblinken als een thriller die je vanaf de eerste pagina vastgrijpt en niet meer loslaat.

Linda de Groot
Mijn naam is Linda de Groot, getrouwd en moeder van twee dochters.
Naast mijn werk als managementassistent, ben ik in mijn vrije tijd graag creatief bezig. Ik houd van fotografie, leuke dingen doen met vrienden of familie, fietsen en natuurlijk lezen. Om mijn liefde voor lezen met anderen te kunnen delen, beheer ik een eigen ruilbieb.
Waar ik vroeger vooral dezelfde soort boeken las, word ik door het aanbod in mijn ruilbieb regelmatig verrast met boeken van schrijvers die ik eerder nog niet kende. In de snelle, en grotendeels digitale wereld waarin wij leven, is er voor mij niets lekkerder dan een papieren boek in handen hebben. Eerst het bekijken van de cover, om mij vervolgens te verliezen in het verhaal.