een web van leugens ian rankin thrillzone recensie thriller.jpg
Auteur(s) Ian Rankin
Uitgeverij(en) The House of Books
3
Review date 16 september 2020

De Schotse Ian Rankin behoeft eigenlijk geen introductie meer. Hij is het meest bekend van zijn misdaadreeks met John Rebus in de hoofdrol. Inmiddels zijn er 22(!) delen in deze serie verschenen. Een aantal van zijn boeken zijn bewerkt voor televisie en hij heeft maar liefst 4 CWA Dagger Awards gewonnen. Zijn boeken zijn in 36 landen vertaald en alleen al in het Verenigd Koninkrijk zijn ruim 20 miljoen exemplaren verkocht. Rankins boeken spelen zich af in Edinburgh en dat is ook de stad waar hij woonachtig is, samen met zijn vrouw en twee zonen.

In Een web van leugens wordt het lichaam van een vermiste privédetective gevonden in een auto, diep verscholen in een bos: een plek waar al eerder is gezocht. Hoofdrechercheur Siobhan Clarke maakt deel uit van het nieuwe team, dat onderzoekt waar het in de oorspronkelijke zaak fout is gegaan. Iedereen die erbij betrokken is geweest wordt ondervraagd en het lijkt erop dat ieder van hen iets te verbergen heeft. Één man in het bijzonder lijkt te weten waar het spoor naartoe leidt: Jonh Rebus.

Hoewel dit boek het 22e deel met Rebus in de hoofdrol is, is het prima als standalone te lezen. Je mist dan natuurlijk wel de hele voorgeschiedenis van Rebus. Voor de trouwe fan zal de hernieuwde kennismaking met Rebus voelen als een warm bad: het laatste boek met Rebus is per slot van rekening alweer een tijdje geleden.

De eerste helft van het boek draait voornamelijk om Siobhan en de rest van haar team als ze het onderzoek naar de dood van de privédetective starten. Rankin trommelt later in dit eerste deel een oude bekende op, namelijk Malcolm Fox. Helaas is deze Fox een saai en humorloos karakter en ook Siobhan is niet altijd even sympathiek. Sowieso introduceert Rankin een heleboel personages, zowel nieuwe gezichten als oude bekenden, en dat zijn er eigenlijk te veel van het goede: als lezer is het niet te doen al deze karakters uit elkaar te houden.

Maar gelukkig is daar Rebus: Rankin heeft ervoor gekozen om Rebus in real life ouder te laten worden, dus inmiddels is Rebus al een tijdje gepensioneerd en kwakkelt hij met zijn gezondheid. Hij wordt door Siobhan gevraagd een blik te werpen op een andere zaak en gelukkig komt er dan wat meer vaart in het boek. Rebus is zijn oude streken niet verleerd en ook zijn droge humor is van de partij. Het tweede deel van het boek is dan ook een stuk boeiender dan het eerste deel.

Een web van leugens is samen te vatten in twee woorden: overdaad schaadt. Rankin voert te veel karakters op, te veel verhaallijnen en te veel mogelijke daders. Hierdoor is het boek vaak moeilijk te volgen en dit gaat helaas ten koste van de plot en de spanning. Misschien wordt het tijd voor Rankin om Rebus los te laten en zich te richten op een nieuw personage, want dat Rankin kan schrijven, dat staat vast!

Redactie

20 april 2024 5:12

0