eindspel isa maron thriller recensie thrillzone.jpg
Auteur(s) Isa Maron
Uitgeverij(en) The House of Books
5
Review date 7 februari 2017

Isa Maron is een Nederlandse thrillerschrijfster die in 2008 debuteerde met de erotisch getinte thriller Passiespel. Haar grote doorbraak kwam in 2014 toen Galgenveld, het eerste deel van het vierluik De Noordzeemoorden, verscheen. Vanaf dat moment werd ze omarmd door het Nederlandse publiek en deel 2, IJskoud, en deel 3, Ritueel, gingen als warme broodjes over de toonbank. In november 2016 verscheen het laatste deel, Eindspel. Maron maakt deel uit van het zogenaamde ‘Moordwijven’ collectief dat bestaat uit 6 thrillerschrijfsters, waaronder Anja Feliers en Anita Larkens.

In Eindspel pakt Kyra de zoektocht naar de verdwijning van haar zus Sarina weer op. Ze vertrekt naar Londen om de seriemoordenaar die meer lijkt te weten over de verdwijning te ondervragen. In Amsterdam krijgen Maud en haar team te maken met de gruwelijke moord op een bejaard echtpaar, terwijl ook het onderzoek naar de hoofden die enige tijd geleden in de tuin van een villa zijn gevonden nog niet is afgerond.

Eindspel gaat verder waar Ritueel is geëindigd. Hoewel gebeurtenissen uit de eerdere boeken kort worden aangestipt en samengevat is het aan te bevelen de boeken op volgorde te lezen. Op die manier leer je de karakters goed kennen en zit je helemaal in het verhaal. Ieder boek heeft een losstaande zaak die moet worden opgelost en de verhaallijn van Kyra naar haar zus wordt in ieder boek voortgezet.

Net zoals de voorgaande boeken is ook dit deel weer met veel vaart geschreven. Het boek is spannend en door de korte hoofdstukken vlieg je door het boek heen. Tot aan het einde blijft het gissen naar wat er met Sarina is gebeurd en dat roep gemengde gevoelens op: aan de ene kant wil je zo snel mogelijk naar het einde om dit te weten te komen, aan de andere kant wil je zo lang mogelijk van het boek blijven genieten omdat je weet dat het na dit deel echt voorbij is… Alle eindjes komen mooi samen in de prachtige finale van deze thriller: ogenschijnlijk onbelangrijke gebeurtenissen die terloops werden aangestipt, blijken opeens heel belangrijk te zijn en het is ontzettend knap hoe Maron dit allemaal in elkaar heeft gezet!

We leren de personages in Eindspel nog beter kennen en doordat je al vier delen met Maud, Niels en Kyra meeleeft, leer je ze heel goed kennen en is de ontwikkeling die ze hebben doorgemaakt goed zichtbaar. Ook de privélevens van Maud en Kyra worden niet vergeten. Enige minpuntje is het eigenwijze karakter van Kyra: ze heeft wel eens de neiging om koste wat het kost haar eigen wil door te drijven en dit kan af en toe op de zenuwen van de lezer werken, maar dat doet verder niks af aan het hoge niveau van deze thriller.

5 dik verdiende sterren voor deze formidabele conclusie van een thrillerserie die iedere thrillerliefhebber gelezen zou moeten hebben!

6 mei 2024 3:37

0
Isa Maron is een Nederlandse thrillerschrijfster die in 2008 debuteerde met de erotisch getinte thriller Passiespel. Haar grote doorbraak kwam in 2014 toen Galgenveld, het eerste deel van het vierluik De Noordzeemoorden, verscheen. Vanaf dat moment werd ze omarmd door het Nederlandse publiek en deel 2, IJskoud, en deel 3, Ritueel, gingen als warme broodjes over de toonbank. In november 2016 verscheen het laatste deel, Eindspel. Maron maakt deel uit van het zogenaamde ‘Moordwijven’ collectief dat bestaat uit 6 thrillerschrijfsters, waaronder Anja Feliers en Anita Larkens. Onze recensies van haar werk vind je hier.