hinderlaag james patterson thriller recensie thrillzone.jpg
Serie Alex Cross
Auteur(s) James Patterson
3
Review date 26 augustus 2020

James Patterson behoeft geen enkele introductie. De Amerikaanse auteur werd vooral bekend rondom zijn thrillerserie met doctor Alex Cross in de hoofdrol. De sympathieke Cross gaat inmiddels 27 delen mee. Maar Patterson maakte ook andere interessante uitstapjes. Zo schreef hij een thriller samen met ex-president Bill Clinton (President vermist) en werkte hij samen met andere auteurs, zoals David Ellis (lees hier alle recensies). En dit alles legde hem geen windeieren; het schijnt dat hij inmiddels 300 miljoen exemplaren van zijn boeken verkocht. Dan hoor je erbij. De nieuwste thriller van Patterson is er wederom een in de serie met Alex Cross: Hinderlaag.

In Hinderlaag gaat Patterson verder waar hij in Doelwit: Alex Cross mee stopte. Nadat hij aanwezig is bij de executie van een seriemoordenaar, wordt er wederom een lijk gevonden. Het lijkt op het werk van een copycatmoordenaar. Maar al snel blijkt er meer aan de hand. De mysterieuze M heeft het op Cross voorzien en laat hem, door middel van moorden, teruggaan in de tijd. Langs crime scenes waarbij Cross zelf betrokken was. En zelfs nog dichterbij…

James Patterson staat bekend om zijn snelle en goed geschreven thrillers. Dat is in Hinderlaag ook weer het geval. Ondanks dat dit het zoveelste deel is in de serie met de dokter, is het boek goed los te lezen. Toch raden we aan, als je echt de wereld van Alex Cross in wilt duiken, om bij het begin van de serie te beginnen. In Hinderlaag wordt losjes teruggegrepen op het eind van het vorige deel, toen M zijn intrede maakte. De kenmerkende snelle schrijfstijl van Patterson is meer dan aanwezig. Hij maakt gebruik van korte zinnen en dito hoofdstukken, waardoor Hinderlaag in een mum van tijd uit is. Patterson verspringt soms van perspectief; het onderzoek wordt met name vanuit Cross geschreven, maar de auteur kiest soms voor een andere invalshoek. Ditzelfde geldt voor de verhaallijn; in het heden gebruikt Patterson de jacht op M als verhaal, wat wordt afgewisseld met de moordzaken uit het verleden. Dit zorgt voor nog meer snelheid en afwisseling.

Alex Cross is een slimme consultant van de FBI die vaak wordt ingezet voor de ingewikkeldste klussen. En samen met zijn partners moet hij deze M opsporen. Dit blijkt nog niet zo gemakkelijk, want Patterson laat zijn bad guy steeds een paar stappen vooruitdenken. Dit maakt het kat-en-muis spel interessant om te lezen. Is het spannend? Niet per definitie; want je weet, Cross lost de zaak wel op. Toch…?

Ondanks dat Cross in Hinderlaag wel als een familieman wordt neergezet, weet Patterson door zijn snelle en wat oppervlakkige schrijfstijl de hoofdpersoon voor de mensen die kennis maken met Cross, niet onder de huid te laten kruipen. De hoofdstukken die hij met zijn familie doorbrengt, lijken er wat kunstmatig tussen te zijn geplakt. Het zijn eigenlijk nodeloze onderbrekingen in een verder razendsnel verhaal. Jannie is de dochter van Cross die op hoog niveau wil gaan sporten, maar door ziekte wordt tegengehouden. Ze blijft wat aan de oppervlak. Mama Nana is de grootmoeder van Alex Cross en die kenmerkt zich door haar vele tegeltjeswijsheden. Degene die echt goed wordt geportretteerd is zoon Ali. Ali is een slimme en enthousiaste jongen die graag wil mountainbiken en een vriendschap sluit met een militair. Wat ook opvallend is, is het wat ‘gemaakte’ taalgebruik van het gezin. De clichés vliegen de lezers om de oren. Iets meer authenticiteit en zorgvuldigheid hadden geholpen.

Hinderlaag is niet per definitie spannend, maar zorgt zeker wel voor de nodige leesplezier. Het plot is namelijk interessant en de lezer zal nieuwsgierig worden wie deze M nu is. In de climax wordt dit dan bekend, maar dat is wel een kleine teleurstelling. Zowel de moordenaar als zijn motieven blijken oppervlakkig. Patterson had dit beter kunnen uitwerken.

Hinderlaag is weer een echte ‘James Patterson’: snel geschreven, met een flitsende Alex Cross in de hoofdrol en dit zorgt voor een paar uurtjes aangenaam leesplezier. Helaas blijft het verhaal hier en daar wel wat oppervlakkig. Iets meer zorgvuldigheid in de uitwerking had van dit boek een echte pageturner gemaakt.

Redactie

19 april 2024 23:04

0