De omslag afbeelding van het boek Patterson, James - Over de grens
Serie Alex Cross
Auteur(s) James Patterson
3
Review date 14 juni 2017

Het instituut ‘Cross’ kraakt….

Wat is de magie die er schuilt achter de boeken van de Amerikaanse bestsellerauteur James Patterson? Een nieuwe titel in de Alex Cross-serie wordt met de nodige scepsis ontvangen. Een grootmoeder die een leeftijd heeft bereikt (>90 jaar) waarbij je weinig fysieks meer hoeft te verwachten, blijft recht overeind staan. Kinderen die maar niet volwassen willen worden. En natuurlijk een Alex Cross die het eeuwige leven lijkt te hebben, gezien de aanslagen die er al gepleegd zijn op hem. Ongeloof dreigt te gaan overheersen en toch moet een nieuw verhaal gelezen worden. Nieuwsgierigheid of toch een voorzichtige vorm van verslaving? Het maakt niet uit, Over de grens ligt er en dient dus gelezen te worden….

In de proloog gebeurt iets merkwaardigs. Van een voorbijrazende Maserati wordt met een lasergun de snelheid gemeten die 115 km/uur blijkt te zijn, dus harder dan plaatselijk is toegestaan. Op de beruchte Parkway wordt de auto door een motorrijder ingehaald, die trekt, al rijdende, zijn wapen en schiet de Maserati-chauffeur achter het stuur neer. De tijd zal weldra leren dat het niet het enige slachtoffer is dat zo aan zijn einde komt. Op een andere locatie wordt hoofdinspecteur Tom McGrath onverwachts op straat doodgeschoten, inclusief de hem vergezellende Edita Kravic. Enkele dagen daarna worden enkele tientallen lokale burgers die werkzaam zijn in een illegaal drugslab, zonder pardon neergeschoten. Wat is er aan de hand en hebben de gebeurtenissen wellicht verband met elkaar? John Sampson van het Metropolitan Police Department wordt op de zaak gezet, natuurlijk samen met Alex Cross en zijn vrouw Bree Stone.

Zoals inmiddels bij de trouwe Cross-lezers gewend, is ook Over de grens weer een snel en vlot geschreven zoektocht naar alle criminelen die de wet naar hun eigen hand proberen te zetten. Maar het is niet één zaak die opgelost moet worden, in eerste instantie zijn het er drie. Omdat er in verschillende Amerikaanse Staten soortgelijke moordpartijen plaatsvinden wordt ook Ned Mahoney van de FBI ingeschakeld. Iedereen doet zijn uiterste best maar dat lijkt lange tijd niet voldoende te zijn….

Patterson kan zijn protagonist van het eerste uur, Alex Cross, maar niet loslaten. Het wordt voor hem dan ook steeds moeilijker om nog iets verrassends en origineels te brengen binnen de serie. Zelfs een van de verhaallijnen die hier wordt verteld hebben fervente thrillerlezers al eerder, natuurlijk zonder Cross, in ongeveer dezelfde vorm bij zijn Amerikaanse collega David Baldacci langs zien komen. Dus de originaliteit scoort ook niet heel hoog en zijn vaste personages zijn zo ongeveer wel klaar met evolueren. En toch is het bijna een automatisme om ieder nieuw deel dat in deze serie verschijnt, te gaan lezen. Het zal wel iets psychisch zijn, al kunnen we wel stellen dat de serie wat begint te kraken in zijn voegen en dat het lezen pas zal stoppen als Cross definitief het onderspit delft. Maar dat is nog niet nodig, gelukkig!

17 april 2024 7:51

0
Het instituut ‘Cross’ kraakt….