De omslag afbeelding van het boek Robb, JD - Berucht
Serie Eve Dallas
Auteur(s) J.D. Robb
4
Review date 29 april 2020

Jacie Woonton was ooit een high-end prostituee, maar nu moet ze haar klanten op straat zoeken. Tijdens een warme dag, als ze er bijna genoeg van heeft, wordt ze benaderd door een man. Hij lijkt elegant, beschaafd en rijk...de perfecte klant.

Maar niet veel later wordt ze dood aangetroffen in een donker steegje. Bij haar lichaam ligt een brief gericht aan Eve Dallas, ondertekend door Jack. Niet veel later wordt er nog een lichaam gevonden met weer een brief voor Dallas.

Het lijkt erop dat de moordenaar beroemde seriemoordenaars van vroeger imiteert, te beginnen met Jack the Ripper. En hij maakt er geen geheim van dat hij zijn kat en muis spel wil eindigen met Eve als slachtoffer.

In 1995 startte Nora Roberts met het schrijven van de reeks “In Death”, science-fictionachtige thrillers met Eve Dallas in de hoofdrol. Hoewel het in eerste instantie bedoeld was als een trilogie, zijn er in de Verenigde Staten ondertussen al bijna 50 boeken in deze reeks. Berucht is het 17e deel dat in Nederland is uitgekomen. Roberts schrijft de boeken onder de pseudoniem J.D. Robb. Hoewel het een reeks is, zou je op elk moment kunnen instappen, want in elk deel wordt hier en daar wel een kwinkslag naar eerdere avonturen gemaakt waardoor het goed te volgen is.

In Berucht ligt de focus op een seriemoordenaar die moordenaars uit het verleden uitkiest om zijn standpunt te maken. Hoewel de Eve Dallas-reeks zich in de toekomst afspeelt, weet zij met haar team met ouderwets speurwerk (met natuurlijk de nodige nieuwerwetse speeltjes) te ontmaskeren wie het gedaan heeft. En dat is ook precies de kracht van dit boek, het is een echte “wie heeft het gedaan”. Het leest prima weg, maar de spanning bouwt zich maar langzaam op, tóch blijf je doorlezen omdat je moet weten wie het gedaan heeft. En hier achter komen, daarvoor moet je toch echt doorlezen tot de laatste hoofdstukken. Want hier ontvouwt Robb subliem wie het gedaan heeft en hoe die persoon in de val gelokt wordt om hem te kunnen pakken.

Robb houdt je aandacht vast doordat zij op meesterlijke wijze een team neerzet dat goed op elkaar ingespeeld is, vastberaden om de dader te ontmaskeren. Tel daar goed geschreven dialogen, herkenbare emoties van de personages en een vleugje romantiek, bij op en je kan niet anders dan concluderen dat ook dit weer een topper is. Zowel fans als lezers die voor het eerst kennis maken met Eve Dallas zullen Berucht dan ook kunnen waarderen.

28 april 2024 16:26

0

In 1995 startte Nora Roberts met het schrijven van de reeks “In Death”, science-fictionachtige thrillers met Eve Dallas in de hoofdrol. Hoewel het in eerste instantie bedoeld was als een trilogie, zijn er in de Verenigde Staten ondertussen al bijna 50 boeken in deze reeks. Berucht is het 17e deel dat in Nederland is uitgekomen (lees hier onze eerdere recensies). Roberts schrijft de boeken onder de pseudoniem J.D. Robb. Hoewel het een reeks is, zou je op elk moment kunnen instappen, want in elk deel wordt hier en daar wel een kwinkslag naar eerdere avonturen gemaakt waardoor het goed te volgen is.