explosief vermoord jd robb thriller thrillzone recensie.jpg
Serie Eve Dallas
Auteur(s) J.D. Robb
4
Review date 16 april 2016

Explosief vermoord is de negende thriller met inspecteur Eve Dallas in de hoofdrol die van de hand van J.D. Robb, pseudoniem van Nora Roberts, is verschenen in Nederland. In Amerika staat de teller boven de veertig, dus we kunnen nog wat vertalingen verwachten. Wij hebben al een aantal boeken van J.D. Robb mogen recenseren en waren daar zeker over te spreken. Voor mij is Explosief vermoord een eerste kennismaking met werk van Robb. De verhaallijn is veelbelovend en ik hoop dat Robb deze verwachtingen waar kan maken.

New York wordt opgeschrikt door een terrorist die aanslagen voorbereidt. De verantwoordelijke hiervoor neemt persoonlijk contact op met inspecteur Eve Dallas. Middels brieven wordt ze meegenomen in de gedachtewereld en motivatie van deze terrorist en deze probeert een kat en muisspel met Dallas te spelen. Aan haar de schone taak om aanslagen met slachtoffers te voorkomen en deze terrorist te uit te schakelen. Maar met wie heeft ze hier te maken? De eerste missie lijkt te slagen, maar dat deze terrorist niet bang is om slachtoffers te maken blijkt al snel als er een tweede aanslag volgt. Lukt het Dallas om meer slachtoffers te voorkomen en de terrorist te ontmaskeren?

J.D. Robb begint met het personeelsdossier van Eve Dallas. Voor de lezer die niet bekend is met eerder werk van Robb, is dit erg fijn. We krijgen zo een beknopt beeld van de hoofdpersoon. Daarna gaat Robb verder met de proloog die vanuit de ogen van de terrorist wordt geschreven. Wat volgt is een moord van een vrouw op haar man. Veel tijd om hier bij stil te staan is er niet, want dan wordt Dallas opgeschrikt door de terrorist en heeft die zaak prioriteit.

De eerste hoofdstukken moest ik even wennen aan de vrij uitgebreide schrijfstijl van Robb en het gegeven dat het verhaal zich afspeelt in de toekomst. Robb heeft het over technieken en technologieën die wij in deze tijd nog niet kennen. Hierdoor vraag jij je als lezer af en toe af wat hiermee bedoeld wordt, maar door verder te lezen wordt dit door de context vaak wel duidelijk.

Robb weet met Eve Dallas een rijk personage neer te zetten. Het is een inspecteur met hart voor de zaak en niets is haar te gek. Haar verleden heeft haar gevormd tot wie ze nu is en dat zien we terug in haar handelingen en overwegingen. Robb blikt af en toe terug op Dallas haar geschiedenis, waardoor je haar (nog) beter leert. De romantische scènes met Roarke hadden wat mij betreft wel wat minder prominent aanwezig mogen zijn, deze geven weinig toevoeging aan het verhaal.

Ondanks de onwennige start wist Robb me te pakken met de verhaallijn en zat ik er snel helemaal in. De spanning en de personages die ze neerzet in Explosief vermoord zijn scherp en Robb zuigt je mee het verhaal in. Je voelt de angst en de race tegen de klok zorgt voor spanning ten top. Het boek leest daardoor erg vlot weg. De verhaallijn is voor deze tijd actueel.

Het plot zit goed in elkaar. De op het eerste gezicht losstaande gebeurtenissen blijken allemaal met elkaar in verband te staan en de puzzelstukjes vallen aan het eind allemaal op hun plek. Allemaal ingrediënten die garant staan voor uren leesplezier. Een uitstekende thriller! Explosief vermoord is een spannende thriller met een actueel thema. Robb neemt je mee door de straten van New York en weet je met het kat en muisspel tussen Dallas en haar tegenstander te boeien tot het eind.

Linda
Linda van de Velde
Mijn naam is Linda van de Velde – de Vries, geboren en getogen in 1985 in Leeuwarden.