oorsprong j.d. robb thriller thrillzone recensie.jpg
Serie Eve Dallas
Auteur(s) J.D. Robb
4
Review date 29 augustus 2021

De briljante chirurg Wilfred B. Icove wordt dood aangetroffen, omgebracht met een steek in het hart die met kille precisie is uitgevoerd. Op camerabeelden is een beeldschone jonge vrouw te zien, die kalm binnenkomt en kalm weer weggaat. Als ook Icoves zoon en opvolger op exact dezelfde manier wordt vermoord, begint Eve Dallas te vermoeden dat de mannen een immoreel geheim verborgen hebben gehouden. Een geheim waarbij schoonheid en perfectie veel belangrijker waren dan integriteit en empathie.

Oorsprong is alweer het 21e deel van de Eve Dallas reeks, geschreven door Nora Roberts onder het pseudoniem J.D. Robb. In deze reeks wordt Eve gevolgd, een inspecteur bij de politie van het New York van de toekomst.

De inspecteur en haar man Roarke hebben zelf een roerige jeugd gehad en in de reeks wordt hier regelmatig aan gerefereerd of op teruggeblikt. En als je een vaste lezer bent van de serie dan zie je eigenlijk in elk boek wel de focus op een ontwikkeling van een van de hoofdpersonages. In Oorsprong ontbreekt dit enigszins. Ook wordt er dit keer vrij weinig onthuld of uitgelicht met betrekking tot het verleden van Eve en Roarke.

Hierdoor is Oorsprong dit keer niet perse heel spannend. Maar Robb weet de aandacht toch vast te houden doordat zij je als lezer volledig meeneemt in de wereld van de cosmetische/reconstructieve chirurgie. Ze schetst hierbij op gedetailleerde wijze een wereld vol ijdelheid, leugens en verraad. De morele en ethische dilemma’s die hierdoor aan bod komen zorgen ervoor dat je blijft lezen, want wat als dit nu in onze wereld zou gebeuren?

Als er dan toch een minpunt aan dit boek te noemen is, dan is het de tekst op de achterzijde van het boek. Want die komt niet geheel overeen met het verhaal; de moord vindt niet plaats in een landhuis maar op het kantoor van Icove. Maar dat is een kleinood.

Hoewel Oorsprong in tegenstelling tot de andere delen uit de Eve Dallas-reeks ditmaal niet heel spannend genoemd kan worden, is het wel weer een boek die voor een paar uur leesvermaak garant staat. En die morele dilemma’s, die mag Robb zeker vaker toevoegen, want die zorgen voor een diepere laag in het verhaal.