De omslag afbeelding van het boek Overlever
Serie Eve Dallas
Auteur(s) J.D. Robb
3
Review date 26 oktober 2020

Eve Dallas krijgt een zaak toegewezen die niet op te lossen lijkt. Er is ingebroken in het huis van de familie Swisher waarbij het super de luxe alarmsysteem is omzeild en familieleden met militaire precisie zijn vermoord. Overduidelijk is dat er professionals hebben toegeslagen, hoewel ze nauwelijks sporen en geen DNA hebben achtergelaten hebben ze een fout gemaakt. Ze hebben Nixie, de negenjarige dochter van het gezin, over het hoofd gezien. De zaak en Nixie roepen voor Eve veel herinneringen aan haar eigen verleden op, maar desondanks neemt Eve het meisje in huis. En zet alles op alles om de moordenaars van Nixies familie te vinden.

Overlever is het twintigste boek in de Eve Dallas-reeks, die Nora Roberts als J.D. Robb schrijft. Zoals altijd speelt de stoere, vrijgevochten Eve de hoofdrol samen met haar man en haar team. En in de afgelopen boeken werd al steeds meer laten zien over het verleden van Eve en haar man Roarke. In Overlever wordt hier mooi op voortgeborduurd doordat het meisje dat ze beschermt een hoop herinneringen los maakt. Die herinneringen worden, hoe naar ze soms ook zijn, mooi beschreven; je kan je als lezer goed verplaatsen in Eve en hoe ze de persoon geworden is die ze nu is. En hoewel dit boek er een is uit een reeks hoef je niet per se de hele reeks gelezen te hebben om het verhaal goed te kunnen snappen. Robb weet in elk boek mooi verder te gaan met het verhaal, maar het zo te beschrijven dat je als nieuwe lezer niks mist.

Het verhaal zelf zit goed in elkaar en begint met een boeiende proloog waarin je als lezer meegenomen wordt in het verhaal vanuit Nixies oogpunt. Haar beschrijving van haar familie, het leven maar ook de misdaad die zij ziet gebeuren is subliem op papier gezet. Als lezer wordt je het verhaal ingetrokken en is het een echte page turner.

Helaas is dat boeiende wat je zo in het verhaal trekt niet veel later ver te zoeken. Het verhaal vanuit Eve komt maar langzaam op gang, er zijn weinig tot geen aanknopingspunten om de misdaad op te lossen en hierdoor ook weinig actie. De ontknoping ontvouwt zich pas heel laat, waarbij een doorgewinterde Dallas lezer zal denken "dit ben ik niet gewend van haar". Hoewel dit zorgt dat er veel ruimte is om verder kennis te maken met het verleden en de herinneringen van Dallas, komt hierdoor het verhaal te langzaam op gang en is het met vlagen zelfs wat saai.

Hoewel Overlever niet het meest vlotte of spannende boek is, zal het voor menig lezer weer voor wat plezierige leesuurtjes zorgen. En voor nieuwe lezers in de reeks is het zeker een mooie kennismaking met het verleden van Dallas en haar team.

29 april 2024 6:56

0

Overlever is het twintigste boek in de Eve Dallas-reeks, die Nora Roberts als J.D. Robb schrijft (lees hier onze andere recensies). Zoals altijd speelt de stoere, vrijgevochten Eve de hoofdrol samen met haar man en haar team. En in de afgelopen boeken werd al steeds meer laten zien over het verleden van Eve en haar man Roarke. In Overlever wordt hier mooi op voortgeborduurd doordat het meisje dat ze beschermt een hoop herinneringen los maakt. Die herinneringen worden, hoe naar ze soms ook zijn, mooi beschreven; je kan je als lezer goed verplaatsen in Eve en hoe ze de persoon geworden is die ze nu is. En hoewel dit boek er een is uit een reeks hoef je niet per se de hele reeks gelezen te hebben om het verhaal goed te kunnen snappen. Robb weet in elk boek mooi verder te gaan met het verhaal, maar het zo te beschrijven dat je als nieuwe lezer niks mist.