De omslag afbeelding van het boek Robb, JD - Vergeten verleden
Serie Eve Dallas
Auteur(s) J.D. Robb
4
Review date 11 september 2019

Nadine Furst van New York's Channel 75 krijgt een portfolio toegestuurd. Het portfolio bevat foto's die niet zouden misstaan in het gemiddelde cv van een beginnend model. Alleen is het meisje op de foto geen model en op de laatste foto ook niet meer in leven. Nadine licht Eve Dallas in en het duurt niet lang voor ze het lichaam van het meisje vinden.

Al snel blijkt dat er meer slachtoffers vallen met als enige aanwijzing de foto's die Nadine blijft krijgen. Eve staat voor een lastige zaak met een perfectionistische en intelligente dader en weinig verdachten. En als dan blijkt dat het thuis ook niet helemaal op rolletjes loopt..

De lezer zal snel door hebben dat het verhaal van Roarke en Eve, in het bijzonder het verleden van Roarke, in de schijnwerper staat in dit verhaal. En voor de volgers van de Eve Dallas-reeks is dit een mooie ontwikkeling, hierdoor gaat hun verhaal ook weer verder. En met een relatie tussen een agent en een Ierse miljardair die beide een "donker" verleden hebben zou je verwachten dat er genoeg is om over te schrijven!

In Vergeten Verleden krijgt Roarke meer informatie over zijn moeder als hij een bezoek brengt aan een van zijn liefdadigheidsinstellingen. Het mooie hiervan is dat Roarke eindelijk meer menselijk wordt, kwetsbaar met verdriet in plaats van machtig en hard. Je ziet hem voor het eerst worstelen met alle informatie die hij krijgt. De hoofdrol blijft voor Eve; een leading lady die weet wat ze moet doen op de momenten dat het erop aan komt.

Groot punt van kritiek; sommige gebeurtenissen zijn wel érg zoetsappig beschreven en de focus ligt totaal niet op de misdaad.

En dat is toch jammer want jonge knappe mensen die ontvoerd worden en uiteindelijk dood gefotografeerd worden in de meest bijzondere en mooie poses, zou toch een verhaal kunnen zijn wat meer diepgang en aandacht verdient!

En die krijgt het niet; de zoektocht gaat langzaam, er zijn tientallen verdachten maar er is er geen een die eruit springt en écht tot de verbeelding spreekt. De enige aanknopingspunten zijn foto's... en ja hoe ver wil je daar mee komen? De spanning komt er niet in en het duurt tergend lang voor er eindelijk een échte verdachte is. En in de jacht op deze verdachte is er een gebeurtenis met een collega van Eve waarvan je alleen maar kan denken "Pffff voorspelbaar" of "Alweer?!".

Al met al zal de ervaren Eve Dallas lezer Vergeten Verleden zeker waarderen maar kan het 16e deel in de reeks beter de titel van misdaadroman dragen dan die van thriller.

28 april 2024 19:40

0