vermoorde getuige j.d. robb thriller thrillzone recensie.jpg
Serie Eve Dallas
Auteur(s) J.D. Robb
4
Review date 18 juli 2017

Roarke, de man van politieagente Eve Dallas, produceert een nieuwe vertolking van een van Agatha Christies korte verhalen. Tijdens de première sterft acteur Richard Draco ter plekke als het toneelmes vervangen is voor een echt mes.

Eve zat in het publiek en heeft de moord zien gebeuren. Ze komt er tijdens haar onderzoek al snel achter dat vrijwel iedereen een grote hekel aan Draco had en er zijn dan ook veel verdachten. Hij was naast acteur een enorme rokkenjager, die de ene na de andere vrouw versleet. Zelfs zijn eigen dochter. Dat laatste zorgt ervoor dat er herinneringen bij Eve naar boven komen over haar eigen vader, een relatie die alles behalve gezond was.

Vermoorde getuige is het 10e boek dat in het Nederlands vertaald is uit de In Death reeks rond Eve Dallas. JD Robb is een pseudoniem voor Nora Roberts. Ook dit boek is prima los te lezen, al mis je dan wel de voorgeschiedenis van de personages en uitleg over sommige futuristische zaken die in het boek benoemd worden. Voor fans van de reeks zal dit minder moeite kosten, maar de lezer die net inhaakt zal er soms moeite mee hebben. Niet alle termen worden uitgelegd en zullen dus voor lief genomen moeten worden.

Al deze futuristische toevoegingen heeft het verhaal totaal niet nodig. Het boek staat namelijk als een huis. Er zijn in het verhaal diverse verwijzingen naar Agatha Christies verhalen te vinden, wat voor de liefhebber van misdaadboeken natuurlijk heerlijk is. Hoewel het verhaal op de achterkant van het boek al erg veel informatie weggeeft blijft de zoektocht naar de moordenaar interessant. Het bevat onverwachte wendingen en wordt op een boeiende manier verteld. De zoektocht naar de moordenaar wordt prima afgewisseld met Eve haar persoonlijke leven en dat van haar collega's. Het blijft een pittige inspecteur die zich vastbijt in haar zaken en daarbij zelden gebruik maakt van de macht van haar man.

Of je nu een Eve Dallas beginner of gepokt en gemazelde fan bent, Vermoorde getuige is weer een prima boek!

29 april 2024 6:29

0