De omslag afbeelding van het boek Visioen
Serie Eve Dallas
Auteur(s) J.D. Robb
4
Review date 8 oktober 2020

J.D. Robb is het pseudoniem van Nora Roberts. Met haar Eve Dallas serie creëert ze een goede combinatie tussen politieroman en liefdesverhaal. Visioen is alweer het 19e deel van deze serie. Ondanks dat het een reeks is, is het ook goed te volgen als je nog geen andere boeken hebt gelezen. Er wordt wel een link gelegd met eerdere boeken, maar je mist geen informatie als je die boeken niet gelezen hebt.

Eve Dallas en haar partner Peabody werken samen aan een moordzaak als ze bezoek krijgen van Celina Sanchez. Ze heeft een visioen gehad van de moord die Eve en Peabody aan het onderzoeken zijn. Eve heeft moeite om de samenwerking met deze helderziende aan te gaan, maar kan niet ontkennen dat ze goed op de hoogte is van kleine details die niet naar buiten gebracht zijn. Als Peabody ernstig gewond raakt, komt de zaak in stroomversnelling. Zal het Eve lukken om de dader te pakken voordat ze persoonlijk betrokken raakt?

Visioen begint vrij spannend met de uitgebreide beschrijving van de moordzaak. J.D. Robb heeft een prettige schrijfstijl, waarbij je de situatie goed op je netvlies krijgt, zonder dat je er zelf bij betrokken bent. De details van de moordzaak blijven je dan ook lang bij, wat mede ook veroorzaakt wordt door het herhalende patroon van verschillende verminkingen en moorden.

J.D. Robb heeft een leuk item aan de serie toegevoegd. Visioen is een leuke toevoeging op de verhaallijn van de hele serie. Eve staat er niet meteen positief tegenover dat ze geholpen wordt door een helderziende, maar staat er uiteindelijk wel voor open. Het geeft een realistisch beeld van hoe dit in de praktijk gegaan zou kunnen zijn.

Visioen neemt je vooral mee in het politieonderzoek. Er wordt weinig afgedwaald en daardoor blijft je aandacht getrokken. Het verhaal staat daarmee als een huis. De personages hebben een sterke karakter en het verhaal loopt vlot door.

J.D. Robb heeft uiteindelijk ook nog een spetterend einde voor ons in petto. Als je denkt dat het een beetje eentonig wordt, komt er vaart in het verhaal en wordt het verrassend afgesloten. Het verhaal heeft geen open einde, waardoor het afgerond is en je het boek met een goed gevoel kunt sluiten.

Visioen is een mooie aanvulling op de Eve Dallas serie. J.D. Robb laat zien dat de Eve Dallas serie levendiger is dan ooit. Ze heeft wederom een goed verhaal neergezet.

29 april 2024 3:54

0
J.D. Robb is het pseudoniem van Nora Roberts. Met haar Eve Dallas serie creëert ze een goede combinatie tussen politieroman en liefdesverhaal. Visioen is alweer het 19e deel van deze serie (lees hier onze andere recensies). Ondanks dat het een reeks is, is het ook goed te volgen als je nog geen andere boeken hebt gelezen. Er wordt wel een link gelegd met eerdere boeken, maar je mist geen informatie als je die boeken niet gelezen hebt.