De omslag afbeelding van het boek Robb, JD - Waanzin
Serie Eve Dallas
Auteur(s) J.D. Robb
4
Review date 18 juli 2019

Louie Cogburn zit al dagen naar zijn computer te staren, getergd door een vreselijke hoofdpijn. Dan klopt iemand op zijn deur. Louie staat op, pakt een honkbalknuppel, doet de deur open en haalt keihard uit. Als de politie arriveert om hem te arresteren, zakt hij in elkaar en sterft.

Aan Eve Dallas de taak uit te vinden waarom Louie zo onverwacht ontplofte en al net zo onverwachts overleed. De enige aanwijzing is een vreemde tekst op zijn computerscherm; Absolute zuiverheid bereikt. Als een tweede man onder vergelijkbare omstandigheden omkomt, krijgt Eve een akelig vermoeden; zou er een computervirus bestaan dat geen machines infecteert maar mensen?

Waanzin is deel vijftien in de Eve Dallas-reeks, waarin het betere politiewerk wordt gecombineerd met een liefdesverhaal. En die combinatie heeft ervoor gezorgd dat er wereldwijd een grote schare fans is. Met cybercrime als onderwerp van de misdaad heeft Robb een onderwerp aangesneden dat met alle technologie van tegenwoordig heel actueel is. En hier toch ook nog een originele draai aan weten te geven.

De relaties tussen Eve, haar man Roarke en haar collega's worden in dit boek iets meer uitgediept, waardoor het voor iemand die de reeks voor de eerste keer leest wel lastig wordt om de achtergrond te begrijpen. Natuurlijk is er het personeelsdossier wat als mooie touch aan het begin van het boek in te lezen is, maar de vraag is zo onderhand of dit nog wel genoeg is om alles te kunnen volgen. Voor de volgers van de reeks is het juist mooi om te zien hoe sommige relaties zich verdiepen en hoe er op hele mooie wijze weer nieuwe personen toegevoegd worden aan het team van Eve.

Zoals altijd bij de boeken van J.D. Robb zitten de boeken goed in elkaar, ook Waanzin stelt daarin niet teleur. Hoewel de echte spanning ontbreekt, kent het verhaal een toch nog onverwacht plot waarin alle verhaallijnen zeer sterk bij elkaar gebracht worden. En dan kan je je maar één ding afvragen.. wat als dit echt zou kunnen?! Ofwel, een waardig nieuw deel in de Eve Dallas-reeks!

28 april 2024 19:40

0