De omslag afbeelding van het boek Vergif
Auteur(s) Jennifer Donnelly
4
Review date 3 mei 2021

Angst is nooit een goede raadgever en ondanks dat iedereen zich hier bewust van is, hebben veel mensen hier wel last van. Angst om fouten te maken, angst om iets niet goed te doen of angst voor de reactie van andere mensen.

De knappe Sophie staat op het punt de troon over te nemen, maar haar stiefmoeder heeft hele andere plannen met haar. Ze vindt Sophie veel te lief om te regeren. Maar Sophie laat zich niet zomaar verjagen door haar boze stiefmoeder en ontdekt een vuur in zichzelf dat haar door de meeste benarde situatie loodst. Deze hervertelling van Sneeuwwitje leert ons dat angst nooit een positieve invloed heeft op mensen.

Jennifer Donnelly is een Amerikaans auteur die zich vooral richt op Young Adult boeken. Haar bekendste boek is Met de noorderzon, een historisch verhaal bekroond met een aantal prijzen en ze staat hiermee in een aantal toplijsten in Amerika, waaronder van TIME Magazine. Eerder lazen wij van haar hand het boek Stiefzus, een feministische variatie over de wereld van Assepoester. Vergif is gepubliceerd in april 2021 en steekt wederom een sprookje in een nieuw jasje.

Net als in het boek Stiefzus, zijn er ook dit keer rollen weggelegd voor verschillende emoties. In dit geval ‘Angst’. Hij is al jarenlang een raadgever van Sophies stiefmoeder en dat heeft haar weinig goeds gebracht (dat doet hij natuurlijk eigenlijk nooit). Sophie, met haar roomwitte huid en rode lippen, heeft een goed hart en probeert regelmatig (in het geheim) een stokje te steken voor de gemene acties van haar stiefmoeder. En natuurlijk steelt Sneeuwwitje ook in de hervertelling de harten van de zeven broers en diverse dieren, die haar meer dan een keer redden.

Ondanks dat je waarschijnlijk al bekend bent met het sprookje en veel stukken in het boek je bekend zullen voorkomen, zitten er genoeg momenten in Vergif die je zullen verbazen. Door de goed uitgeschreven personages, zowel de hoofd- als bijrollen, wordt je meegesleept in het verhaal van Sophie. Na een feministische hervertelling van Assepoester, stelt ook dit boek niet teleur op het gebied van feminisme. Girlpower all the way: Sophie verandert van een lief en verlegen meisje, naar een zelfverzekerde vrouw die weet wat ze wil en kan.

In Vergif weet Jennifer Donnelly ons bij de hand mee te nemen en door haar heerlijke manier van vertellen, is het lastig om dit boek nog weg te leggen. Het is knap hoe ze ervoor weet te zorgen dat er in een bekend verhaal toch nog verrassende elementen zitten. Als je met de juiste verwachtingen dit boek openslaat (of opent op je e-reader), is het echt een heerlijk boek en zul je door het verhaal heen vliegen. Jennifer Donnelly weet, met andere woorden, wederom een sterk vrouwelijk hoofdpersoon neer te zetten in een verhaal gebaseerd op een sprookje maar wat toch op zichzelf staat. Voor liefhebbers van Stiefzus, een absolute aanrader.

Aimee van der Plas
Aimee van der Plas
Al van jongs af aan kan ik me verliezen in boeken, ze nemen me mee naar een andere wereld en laten me kennis maken met nieuwe karakters. Het reviewen van boeken laat je op een andere manier nadenken over boeken lezen en wat is er leuker dan anderen ook enthousiast maken over de boeken die je leest? Dat is ook wat ik doe tijdens mijn werk als leerkracht, waar ik kinderen boeken laat uitzoeken waar zíj ook enthousiast van worden.