de hawthorne broers jennifer lynn barnes fantasy young adult thrillzone recensie.jpg
Uitgeverij(en) Blossom Books
4
Review date 9 september 2023
Categories Young Adult

Amerikaanse schrijfster Jennifer Lynn Barnes schreef haar eerste gepubliceerde roman toen ze nog maar 19 jaar oud was. Er lagen nog voor ze afstudeerde vijf verschillende titels van haar hand in de schappen. Na haar tijd aan de Cambridge University werd ze universitair hoofddocent aan de Universiteit van Oklahoma, waar ze een dubbele aanstelling heeft in psychologie en professioneel schrijven. Jennifer heeft al een aantal YA (zowel thrillers als romans) op haar naam staan, waarvan De erfenis, De verloren erfgenaam en De laatste zet de bekendste titels zijn. De boeken zijn onderdeel van het Hawthorne-mysterie. De Hawthorne broers is het vierde deel in de reeks.

Sommige geheimen zijn gevaarlijk. Dat ontdekt Grayson maar wat snel, wanneer hij op een opmerkelijke manier leert dat hij halfzussen heeft. Maar wie is toch die vrouw die hem steeds belt, en zegt getuige te zijn van haar vaders zelfmoord? Wie was hij, en hoe past deze persoon in het geheel?

Er duikt al snel een kwestie van het mysterie rondom het sinistere The Devils Mercy op, een pub waar het niet helemaal zuivere koffie lijkt te zijn, en voor gokken om geld en geheimen staat. Je komt er alleen binnen onder excentrieke voorwaarden, die de pub nodig heeft om zijn spelers onder de duim te houden. Toch neemt broer Jameson hier maar al te graag een risico. Hawthornes zijn nou eenmaal gek op spelletjes en opvallende raadsels, dus hoe kunnen Avery en hij hier nee tegen zeggen? Het is tevens een gunst van Jamesons vader, dus de zaak lijkt al beklonken te zijn. Om bepaalde geheimen te kunnen bemachtigen moet Jameson een onmogelijk spel met een torenhoge inzet winnen. Zal hem dat lukken? De broers beseffen dat ze deze keer een wel heel gevaarlijk spelletje spelen.

In het vierde boek in het Hawthorne-mysterie gaat Jennifer Lynn Barnes verder met de perspectieven van de broers. Ze voert regelmatig in de verhaallijn terug naar twaalf en een half jaar geleden naar de jeugd van de broers. Het blijkt dat opa Hawthorne de jongens stevig heeft gedrild in het hebben van een pokerface.

Afwisselend worden voornamelijk de perspectieven van Grayson en Jameson gebruikt om dit verhaal ook in het heden uit de doeken doen. Het zijn twee totaal verschillende karakters, die heel duidelijk elkaars tegenpolen zijn. Het sluit uiteraard aan op het vorige boek. Op dit punt is Avery dan ook één van hen geworden, en zij is een gewiekste erfgename gebleken, die ook wel van een puzzeltje houdt. Wie de delen vooraf heeft gelezen, weet dat deze drie boeken vanuit Avery’s ogen zijn geschreven. In feite waren deze verhalen het topje van de ijsberg, want blijkbaar is de familie toch groter dan gedacht: voorheen is er namelijk nooit door het verhaal van Avery naar voren gekomen, dat Grayson halfzussen heeft. Op zich een interessante verdieping op het al bestaande verhaal in dit mysterie. Dit verklaart waarom er steeds even teruggeblikt wordt naar het verleden van de broers.

De Hawthorne broers kan men prima los lezen. Al is het gewenst om de eerste drie delen ook gelezen te hebben, omdat een goed beeld van deze familie nodig is om ook dit mysterie te kunnen volgen. Bepaalde elementen uit de vorige boeken komen namelijk voorbij, zoals de ballerina. Een mooie extra toevoeging dat nog niet uitgebreid in deze reeks voorbij is gekomen, is de fascinerende beschrijving hoe een typisch Hawthorne-puzzelkistje gekraakt kan worden.

Uiteraard zullen de broers weer een code voor de kiezen krijgen, die meer geheimen zullen bevatten. Ook in deze is de verhaallijn weer rijkelijk voorzien gepaste symboliek.

Wanneer de lezer wordt meegenomen naar de setting van The Devils Mercy, een sinistere pub, kan men de gespannen sfeer op het puntje van de tong proeven. De algehele manier hoe dit verhaal op de lezer overkomt, is tegelijkertijd ook heel sereen, maar blijft dus te allen tijde uitermate interessant. Door de hele verhaallijn zitten de gebruikelijke aanwijzingen, zoals USB- sticks in geheime compartimenten en mysterieuze boodschappen, die worden onthuld naarmate de zoektocht naar de waarheid vordert.

Uiteindelijk zullen de puzzelstukjes moeiteloos in elkaar passen, en brengt Barnes haar lezers naar een interessante wending, waardoor de cirkel sluitend is geworden, en het verdict helder. Een onmisbare Young Adult voor de lezers die van puzzelen, mystiek en een vleugje romantiek houden.

Saskia Boree
Ik ben Saskia Boree. Boeken recenseren doe ik sinds 2013. Ik schrijf zelf ook verhalen, een hobby dat ik sinds mijn achtste uitoefen. In 2009 gaf ik zelf een boek uit, en zag SJM Schrijft in datzelfde jaar het levenslicht. Dat is een blog waar ik mijn recensies verzamel. Ik heb veel auteurs geholpen met proeflezen, en lees vrijwel de meeste genres. Enkele favoriete genres: thrillers, horror, suspense, sciencefiction en (urban) fantasy. Favoriete auteur is Stephen King. Sinds kort ben ik ook gastvrouw bij dBieb, en werk ik zo nu en dan als redacteur voor een plaatselijke nieuwssite.