de hondenmoorden jens henrik jensen thriller recensie thrillzone.jpg
Serie Oxen
Auteur(s) Jens Henrik Jensen
4
Review date 11 januari 2024

Ze zijn onverminderd hot; de thrillers van onze noorderburen vliegen als warme broodjes over de toonbank. Een nieuwe trilogie uit Scandinavië kan op veel aandacht rekenen. Maar steeds vaker zit er ook 'troep' tussen de Zweedse, Deense of IJslandse boeken die hier op de markt verschijnen. Deze week verschijnt deel I in een nieuwe trilogie van de hand van Jens Henrik Jensen: Oxen I, De hondenmoorden.

Een voormalige ambassadeur en een voorzitter voor een commissie van toezicht op inlichtingendiensten worden beiden dood aangetroffen. Al snel rijst de vraag of het moord is of niet. Toevallig bevindt Niels Oxen zich op het moment van de mogelijke moord op locatie. En natuurlijk wordt hij als verdachte aangemerkt. Het hoofd van de Deense inlichtingendienst wil Oxen als speurder inhuren. Hij wordt gekoppeld aan de bijzondere Margarethe Francke. Samen gaan ze op zoek naar de toedracht van de moorden en naar de daders. Het enige wat overeenkomt in de twee zaken, is de moord op de honden van de ambassadeur en voorzitter. Die worden opgehangen aangetroffen. Wat is hiervan de boodschap?

Oxen, De hondenmoorden is een nieuwe trilogie rondom de oorlogsveteraan Niels Oxen. Na zijn tijd bij de commando´s kreeg hij last van PTSS ( Post Traumatisch Stress Stoornis) en leefde hij een teruggetrokken zwerversbestaan. In het begin van De hondenmoorden maken we kennis met Oxen en voelen we de wanhoop van de ex-militair. Waar hij ooit de hoogst gedecoreerde soldaat van Denemarken was, is hij nu iemand die uit vuilnisbakken eet. De lezer wordt hierdoor direct het verhaal ingezogen én leert Oxen goed kennen. Wat Jensen slim doet, is de manier hoe de lezer Niels Oxen nog beter leert doorgronden. Dit doet hij door Francke een achtergrondonderzoek naar Oxen te laten uitvoeren. Hierdoor lees je meer in zijn personeelsdossier en leer je zijn verleden kennen. Slim gedaan, en het zorgt voor extra diepgang in het karakter van de hoofdpersoon.

De plot is prima en zorgt ervoor dat de lezer De hondenmoorden wordt ingezogen. Beetje bij beetje krijgt de lezer meer puzzelstukjes van Jensen aangereikt, maar je moet tot het laatst wachten om de hele zaak opgelost te zien. Jensen schrijft prima en aantrekkelijk. Je vliegt door de hoofdstukken heen, die overigens niet al te lang zijn.

Al met al is De hondenmoorden een uitstekend geschreven, spannende thriller geworden met een interessante hoofdpersoon. Een aanwinst voor het oeuvre dat langzamerhand bekend wordt onder de liefkozende naam Scandi-thrillers. Op naar deel 2!

20 april 2024 10:16

0