nevenschade jens vern thriller thrillzone recensie.jpg
Auteur(s) Jens Vern
Uitgeverij(en) Volt
4
Review date 15 januari 2022

Jens Vern is een pseudoniem van Sander Verheijen (1974). Hij is de oprichter van de populaire thrillersite Crimezone.nl en werkte als thrillerredacteur en marketing manager bij verschillende uitgeverijen. Sinds 2014 is Verheijen hoofdredacteur van lezerscommunity Hebban.nl. In 2020 besloot hij om zelf een thriller te schrijven en debuteerde hij met De macht van K., wat hem uiteindelijk een nominatie voor de Gouden Strop opleverde.

In november 2021 keerde hij terug met zijn tweede thriller Nevenschade. Waar sommige auteurs bewust de coronapandemie mijden als onderwerp in hun boek, vormt het virus in Nevenschade juist een belangrijk onderdeel van het plot.

In Nevenschade worden we meegenomen in het Nederland onder leiding van minister-president Koenen. Hij heeft een deal gemaakt met de Amerikaanse farmaceut Fernstedt Chemicals voor de uitrol van een grootschalige vaccinatiecampagne.  Wat niemand echter weet is dat er achter deze deal een groter en duisterder complot schuilgaat dan iemand zich ooit had kunnen beseffen…

In het boek staan drie personages centraal: arts Mark van Dinter, onderzoeksjournalist Matthew Dawson en klokkenluider Sarah van der Horst.

Drie personages, drie verhaallijnen en drie keer is het raak. Mark, Matthew en Sarah zijn stuk voor stuk interessante en sterke personages die op hun eigen manier een belangrijke rol vervullen in het verhaal en een bijdrage leveren aan het leggen van de puzzel om daarmee het complot te kunnen onthullen. Doordat Vern het verhaal vanuit het perspectief van deze drie personages vertelt, lijkt het soms alsof je drie boeken in één leest. Mark, Matthew en Sarah hebben echter allemaal hetzelfde doel voor ogen: het openbaren van de waarheid. Het wordt al snel duidelijk dat ze elkaar nodig hebben bij hun missie. Het is indrukwekkend om te zien hoe Vern deze personages steeds dichter naar elkaar toe laat komen, tot hun wegen uiteindelijk onvermijdelijk zullen kruisen.

Het boek is opgedeeld in korte hoofdstukjes waarin we om de zoveel tijd switchen naar een ander personage. Daardoor ga je snel door het boek heen. Als lezer word je meegevoerd door de doelgerichtheid en drive van de personages. Dankzij messcherpe passages volgepakt met actie, waarin de lezer steeds een nieuw stukje informatie krijgt aangeboden, weet Vern constant de druk erop te houden. Geen moment zakt het verhaal in en ben je gedwongen om als lezer verder te lezen, omdat je wil weten hoe het verhaal precies in elkaar steekt.

Er hadden echter meer passages mogen zijn vanuit het perspectief van president Koenen. Hij speelt een belangrijke rol in het verhaal, maar toch zien we weinig van de minister-president. We krijgen veel mee van de operatie achter de schermen via een van de zogenaamde ‘fixers’, maar we zien verder relatief weinig van de mensen die schuilgaan achter het complot. Dat had het boek nog meer diepte kunnen geven. Daarnaast valt de puzzel al vroegtijdig in elkaar, waardoor aan het eind van het boek een spectaculaire climax met baanbrekende openbaringen helaas uitblijft.

Jens Vern weet niet alleen zijn lezers te entertainen, maar ook te informeren. Naast dat Vern een spannend en vlot verhaal aan elkaar heeft geschreven, roert hij ook een aantal actuele thema’s aan die je aan het denken zetten. Zo laat hij ons als lezer inzien hoe laconiek we eigenlijk omgaan met onze privacy op het internet en hoe makkelijk het daardoor is voor mensen met kwade bedoelingen om bij je privégegevens te komen. Daarnaast benadrukt Vern de invloed van social media op de publieke opinie en toont hij aan hoe eenvoudig zaken tegenwoordig gefabriceerd en geënsceneerd kunnen worden als je maar genoeg technologische kennis hebt.

Jens Vern heeft een grensverleggend en realistisch plot uitgewerkt, die parallel loopt aan de situatie waar Nederland en praktisch heel de wereld momenteel in verkeert. Daarbij distantieert hij zich in zijn nawoord van buitensporige complottheorieën, maar zet hij je wel aan het denken over wat er zich achter de schermen buiten ons weten om wordt georkestreerd. Dit alles maakt Nevenschade origineel, spannend en beangstigend actueel.

In Nevenschade speelt Vern met de vraag die uit zes woorden bestaat; wat als het wél waar is? Wellicht zullen we dit boek met z’n allen op een dag nog een keer lezen en tot de conclusie komen dat het plot dichter bij de waarheid komt dan we ons ooit hadden durven beseffen…

Jelle van de Kruijs
Mijn naam is Jelle van de Kruijs. Met 2001 als geboortejaar ben ik een jeugdige thrillerliefhebber. Dankzij Schuilplaats van Harlan Coben ben ik het thrillergenre ingezogen. Coben is dan ook mijn favoriete auteur, op de voet gevolgd door Steve Cavanagh en Deon Meyer. Als recensent bij ThrillZone krijg ik de mogelijkheid om kennis te maken met nieuwe auteurs en tegelijkertijd mijn twee passies te combineren; lezen en schrijven.