het isisgeheim jeroen windmeijer jacob slavenburg thriller recensie thrillzone.jpg
Uitgeverij(en) HarperCollins
4
Review date 24 maart 2020

Jeroen Windmeijer is een Nederlandse thrillerauteur, afkomstig uit Leiden én stond een tijdje bekend als ‘de Dan Brown van de Lage Landen’. Door zijn werk, zoals Het Pauluslabyrint en onlangs nog De offers, heeft hij echter een eigen reputatie opgebouwd. Vergelijken met de man achter Robert Langdon is dus niet langer nodig. Historicus, docent en auteur Jacob Slavenburg werd bekend door zijn boeken rondom vroegchristelijke stromingen en hermetica. Die laatste liep al een tijdje rond met het idee om een thriller te schrijven en hij vond vaste grond bij Windmeijer. Het resultaat: Het Isisgeheim.

De van oorsprong Italiaanse Arianna is conservator bij het Rijksmuseum van Oudheden in Leiden. Ze heeft al van kinds af aan een obsessie voor de Egyptische godin Isis. Ze is dan ook verrukt als, voorafgaand aan een tentoonstelling over die tijd in het museum, ze een beeldje van Isis in bruikleen krijgen. Het lijkt van massief goud en beeldt een zogende Isis uit, met op haar schoot zoontje Hermes.

Een opmerking van collega Thijs zet haar een het denken: “het voelt lichter dan je zou denken”. Is het hol aan de binnenzijde? Ze besluit een goudsmid te vragen haar te helpen met het onderzoeken van het beeldje en ja: de ruimte is hol en er zit een papyrus rolletje in met een inscriptie. Wat er op dat rolletje staat? In elk geval iets waar veel mensen baat bij hebben. Al snel rollen Arianna en Thijs in een mysterie dat wereldwijde proporties blijkt te hebben…

Het Isisgeheim is een co-productie van Windmeijer en Slavenburg en de invloed van beiden is goed te merken. Windmeijer is de thrillerauteur die weet hoe je een interessante plot kan opzetten en historicus Slavenburg zorgt ervoor dat het verhaal dicht bij de feiten blijft. Het boek is er eentje die goed in de lijn past van eerdere boeken die de Leidse auteur schreef. De liefhebbers zullen er zeker weer van genieten.

De plot is op zich niet heel verrassend. Een eeuwenoude relikwie met meer inhoud dan gedacht, dat kennen we uit eerdere ‘historische thrillers’. Wat Het Isisgeheim echter zo interessant maakt, is de geschiedkundige achtergrond die het boek bevat. Hier spat de liefde van de twee auteurs voor historie vanaf. Het gebeurt niet zoals in het werk van Dan Brown expliciet en soms controversieel, maar met inhoud en respect. Dat maakt het lezen van Het Isisgeheim niet alleen voor thrillerliefhebbers interessant, maar ook voor mensen met interesse in ancient history.

Daarnaast is het natuurlijk mooi meegenomen dat een groot deel van Het Isisgeheim zich afspeelt langs de grachten en in de steegjes van het eeuwenoude Leiden. Hierdoor zal de lezer zich sneller met het verhaal identificeren en komt het verhaal letterlijk je woonkamer binnen. Slim gedaan van Windmeijer en Slavenburg, want hierdoor spreken de auteurs automatisch een breder publiek aan.

De hoofdpersonages bestaan vooral uit de knappe, met een bos krullen uitgedoste Arianne en de oer-Hollandse Thijs. Beiden krijgen voldoende aandacht, maar gaan nergens écht de diepte in. natuurlijk is Arianna slim, en Thijs sterk. En de aantrekkingskracht die niet mag ontbreken, doet dat dan ook niet. Beetje stereotype, maar hé: het lijkt te werken dus waarom zou je anders kiezen?

De schrijfstijl van de twee auteurs is goed te volgen. Simpele bewoordingen, snelle actie wanneer dat nodig is en met een mooi evenwicht tussen details over geschiedenis en het niet verzanden in diezelfde details. Knap gedaan.

Is er dan geen kritiek? Jawel. Echte spanning bevat het boek niet. Voor de doorsnee lezer van thrillers zal het boek hierdoor misschien wat minder aantrekkelijk zijn. De mindset moet dan ook zijn bij het openslaan van het boek; het is een historische thriller, met de nadruk op historie en wat minder op de suspense.

Met Het Isisgeheim laat Jeroen Windmeijer zien dat hij echt op eigen benen kan staan en de vergelijking met Dan Brown in de vergetelheid mag raken. Hij schrijft goed, weet een interessante plot neer te zetten en met de samenwerking met Jacob Slavenburg krijgt het boek nog net dat extra stukje geschiedkundige dimensie. Een Oer-Hollandse, interessant historische thriller!

2 mei 2024 0:26

0
Jeroen Windmeijer is een Nederlandse thrillerauteur, afkomstig uit Leiden én stond een tijdje bekend als ‘de Dan Brown van de Lage Landen’. Door zijn werk, zoals Het Pauluslabyrint en onlangs nog De offers (lees hier onze recensies), heeft hij echter een eigen reputatie opgebouwd. Vergelijken met de man achter Robert Langdon is dus niet langer nodig. Historicus, docent en auteur Jacob Slavenburg werd bekend door zijn boeken rondom vroegchristelijke stromingen en hermetica. Die laatste liep al een tijdje rond met het idee om een thriller te schrijven en hij vond vaste grond bij Windmeijer. Het resultaat: Het Isisgeheim.