het pilgrim fathers complot jeroen windmeijer thriller recensie thrillzone.jpg
Auteur(s) Jeroen Windmeijer
Uitgeverij(en) Harper Collins
4
Review date 21 augustus 2018

Jeroen Windmeijer is geboren in Leiden en na zijn studie is hij er blijven wonen. Het schrijven heeft hem altijd in het bloed gezeten: op de middelbare school is hij begonnen en daarna is hij nooit meer gestopt. Windmeijer heeft een grote fascinatie voor de figuur van Jezus en het (vroege) christendom en leest hier graag over, van proefschriften tot populair wetenschappelijk werk en van religieuze thrillers tot esoterische literatuur. Nadat hij een aantal van dit soort boeken had gelezen, kwam hij tot de conclusie dat er eigenlijk geen religieuze thrillers zijn die zich op Nederlandse bodem afspelen. Windmeijer vond het tijd om daar verandering in te brengen en in 2015 verscheen zijn thriller De bekentenissen van Petrus. Deze thriller was geïnspireerd op De Da Vinci Code van Dan Brown. Inmiddels is zijn derde thriller, Het Pilgrim Fathers complot een feit.

Net als in voorgaande delen staat hoofdpersoon Peter de Haan centraal. Als hij met zijn vriendin Faye naar de open avond van de plaatselijke Vrijmetselaarsloge gaat, vinden ze niet veel later het dode lichaam van de voorzitter. Tegelijkertijd wordt er in het Leidse gemeentearchief een manuscript gevonden waarin een anonieme auteur de tot dan toe verborgen geschiedenis vertelt van de Pilgrim Fathers, de Founding Fathers van de Verenigde Staten. Waarom is een klein deel naar de Verenigde Staten vertrokken en is de rest achtergebleven in Leiden? In deze vraag bijt Peter zich vast en het antwoord op de vraag brengt hem van Leiden naar Cape Cod naar de Sinaïwoestijn.

Piet van Vliet, in het boek de ontdekker van het manuscript van de Pilgrim Father, is een echt bestaand persoon, die ook daadwerkelijk het manuscript heeft gevonden. Windmeijer heeft hier uiteindelijk zijn verhaal omheen geschreven. Twee vliegen in één klap: Windmeijer een idee voor zijn nieuwe boek en het grote publiek kennis laten maken met de geschiedenis van de Pilgrim Fathers.

Windmeijer verstaat de kunst om dit bijna 500 bladzijden tellende boek nergens saai of oninteressant te laten worden. Het heden wordt afgewisseld met dagboekfragmenten van de Pilgrim Father die zich afspelen tussen 1609-1620. Hierdoor krijgt de lezer een inkijkje in het reilen en zeilen van die tijd. Rechercheur Rijsbergen en zijn partner Van de Kooij zorgen ondertussen voor de komische noot: hun onderlinge gesteggel en gekibbel zorgt dat het geheel niet te zwaar wordt. Ook Judith en Mark, die we nog kennen van Windmeijers eerdere boeken, zijn weer van de partij. Het is echter niet nodig om deze eerdere boeken gelezen te hebben. Het Pilgrim Fathers complot is prima op zichzelf te lezen.

Het Pilgrim Fathers complot is een knappe mengeling tussen fictie en feiten geworden. Windmeijer zuigt je het verhaal in, waarbij je je als lezer blijft afvragen hoe alles nou in elkaar zit. Het boek is zoals gezegd zeer onderhoudend en interessant maar op een paar passages na wordt het boek nergens heel spannend. Iets meer spanning zou het boek nog net even wat extra sjeu geven.

Een speciale vermelding is er natuurlijk weer voor de stad Leiden. Voor inwoners en bekenden van deze stad zal het boek een feest der herkenning zijn. Windmeijer neemt de lezer mee naar alle bekende plekjes van Leiden maar ook de verborgen pareltjes van de stad blijven niet onbesproken.

Windmeijer is gegroeid als schrijver en heeft met Het Pilgrim Fathers complot een onderhoudende, interessante en leerzame thriller geschreven! Wat wil je als lezer nog meer…?

20 april 2024 8:08

0