basta jet van vuuren thriller recensie thrillzone.jpg
Auteur(s) Jet van Vuuren
Uitgeverij(en) Karakter
4
Review date 19 november 2019

Jet van Vuuren (pseudoniem van Hennie de Groot) schrijft thrillers waarin alledaagse vrouwen de hoofdrol spelen. Naar mate het verhaal vordert blijken deze vrouwen toch niet zo gewoon. Haar verhalen spelen zich in Nederland af, met uitgebreide omschrijvingen van de omgeving waarin het zich afspeelt. Basta! is haar 13e vrouwenthriller (lees hier onze andere recensies).

Op de voorkant van dit boek staat weer een vrouw, die we van de rugzijde zien. Ze kijkt uit over een nevelig heideveld. In grote letters staat de naam van de schrijfster, in een rood vlak de titel. Daar boven de ondertitel: ‘Iedereen heeft wel iets te verbergen…’

In Basta! wordt je meegenomen in de levens van 2 vrouwen, Bella en Lynn. Lynn is een vrouw die na een heftige verliefdheid vrij plotseling gaat trouwen met een 20 jaar oudere man, Matthew, die 2 puberdochters heeft. Het valt haar echter tegen om zowel haar werk bij een uitgeverij, als een deel van de opvoeding van de stiefdochters goed uit te voeren. Wanneer ze tegen een burn-out aan zit, komt er de vraag of zij een chalet van haar vermiste tante Bella wil gaan ontruimen. Ze besluit daar een rustpauze in te lassen.

Eenmaal op het vakantiepark aangekomen, blijkt er van alles gebeurd te zijn in het verleden met haar tante. En ze beleeft er alles behalve een rustige tijd! In de omgeving van het park is een meisje vermoord tijdens een scoutingkamp en deze zaak is nooit opgelost. Lynn ontdekt connecties met haar tante en raakt steeds meer verweven in deze oude geschiedenis, die echter ook in het nu en op haar leven invloed heeft. De hoofdstukken worden steeds afgewisseld. Een deel is in de ik-vorm en vertelt het verhaal vanuit Lynn.

‘ “Ik…eh… ik ben bij een vriendin,” antwoord ik, en ik kijk naar het onopgemaakte bed van Sjouk. “Waar? Hoe snel kun je thuis zijn?” Mijn brein zoekt koortsachtig naar een antwoord. Ik lik langs mijn lippen en proef de smaak van wijn; onmogelijk om nu na al die alcohol dat hele eind naar Rotterdam te rijden. Kalm blijven, rustig doorademen…. “Sorry, Matthew, ik begrijp je niet helemaal, je zou toch naar Berlijn gaan?” ‘

Deze hoofdstukken spelen zich in het nu af en werken toe naar een spannende ontknoping. In de andere hoofdstukken wordt verteld over Bella en die starten in de jaren tachtig.

‘Ze voelt haar hart onregelmatig in haar borstkas slaan als ze aan hem denkt. Ze heeft er echt alles aan gedaan om er niet aan toe te geven. Maar vanaf het moment dat hij uit de scoutingbus stapte en zich aan haar voorstelde , was het mis. Alsof ze onder stroom stond, zo heftig deed de vluchtige aanraking van zijn hand haar sidderen. En dat was nog maar het begin. Daarna werd het alleen maar erger….’

Bella’s verhaal begint in het verleden en werkt toe naar het nu. Op het eind van het boek komen beide verhaallijnen in een steeds spannender wordend slot samen.

Basta! is een razend spannend boek wat makkelijk wegleest en dat je dus niet zomaar opzijlegt. Juist doordat het over gewone mensen gaat, die toch wel bijzondere en spannende dingen meemaken, pakt het verhaal je. Jet van Vuuren schrijft zo dat je meegenomen wordt Basta! en je je heel goed kunt voorstellen dat het echt zo zou kunnen gebeuren…een heerlijk boek voor bij de open haard!

Renate
Renate van der Kwast
Sinds ik kon lezen, dook ik in een boek. Als kind las ik graag sprookjesboeken. Even een andere wereld instappen en daar dingen meebeleven die in het echt niet kunnen, vond ik prachtig. Het verplichte boeken lezen voor mijn schoolexamen vond ik geen straf en wellicht ben ik een van de weinige leerlingen die daadwerkelijk alle boeken van haar lijst helemaal heeft gelezen!
Ik geniet tegenwoordig ter ontspanning van spannende boeken, historische romans, fantasy en science fiction, maar uitstapjes naar andere genres maak ik ook wel. Belangrijk voor mij aan een boek is dat ik graag meegenomen word naar een andere wereld, een ander milieu of een andere cultuur. Bij een thriller vind ik het belangrijk dat het lang spannend blijft en dat ik nieuwsgierig word gemaakt naar de personen in het boek.

1 mei 2024 14:18

0