de minnaar jet van vuuren thriller recensie thrillzone.jpg
Auteur(s) Jet van Vuuren
Uitgeverij(en) Karakter
3
Review date 22 mei 2018

De minnaar is alweer de 11e thriller van de hand van de succesvolle schrijfster Jet van Vuuren. In alle boeken van van Vuuren speelt een sterke vrouw de hoofdrol. Ditmaal worden we meegenomen in het leven van Dottie Meijer.

De oma van Dottie, Charlie, is onlangs door een val van de trap om het leven gekomen. Dottie heeft haar twijfels over de manier waarop haar oma is gestorven. Ze gelooft er niets van dat haar zo vitale en levenslustige oma, zomaar onwel zou worden en van de trap zou vallen. Ze denkt dan ook eerder aan een misdrijf. Maar Dottie is de enige die dit denkt, totdat ze op de begrafenis allemaal mensen uit het verleden van Charlie ontmoet.

Dan krijgen Dottie en Alma, de moeder van Dottie, te horen dat Charlie een enorme schuld achterlaat in plaats van het verwachte familiegeld. Dit versterkt Dottie’s vermoeden dat er meer aan de hand is. De aanwijzingen leiden richting Kreta, en om die reden gaat Dottie naar dat eiland op zoek naar antwoorden. Hoe dichter ze bij de waarheid komt, des te groter wordt het web met leugens waarin Dottie verstrikt raakt.

De minnaar leest razendsnel. Het is fantastisch hoe van Vuuren het tempo in het boek weet te houden. De personages in het boek zijn bovendien, net als in al haar boeken, herkenbare vrouwen die je buurvrouw of vriendin zouden kunnen zijn. Dit maakt dat je je eenvoudig met de personages kunt identificeren.

Het mysterie rondom Charlie wordt vakkundig uit de doeken gedaan doordat het boek wisselt tussen heden en verleden. Keerzijde: zo weet de lezer echter ook al snel meer dan het hoofdpersonage Dottie. Hoewel De minnaar ongetwijfeld weer een bestseller wordt en een breed lezerspubliek zal genieten van deze thriller, missen wij toch ook wel een beetje de verrassende plotwendingen zoals we die uit eerdere boeken van Jet van Vuuren wel kennen.

3 mei 2024 3:22

0