de jaloezieman en zes andere verhalen jo nesbo thriller recensie thrillzone.jpg
Auteur(s) Jo Nesbo
Uitgeverij(en) Uitgeverij Cargo
4
Review date 4 oktober 2023

De Noorse auteur Jo Nesbo behoeft geen introductie meer. Hij verkocht inmiddels meer dan 50 miljoen exemplaren van zijn boeken. Nesbo is vooral bekend van zijn reeks rondom (ex)-inspecteur Harry Hole, zijn getroebleerde protagonist die ook zijn weg vond naar het witte doek. De Noor schreef echter ook al enkele stand alone thrillers, zoals Koninkrijk. Nu is er zijn verhalenbundel, De jaloezieman en zes andere verhalen.

Op het kleine Griekse eiland Kalymnos in de buurt van Kos verdwijnt de Duitse toerist Julian spoorloos nadat hij vroeg in de ochtend is gaan zwemmen in zee. Getuigen verklaren dat de man de avond voor zijn verdwijning gevochten heeft met zijn tweelingbroer Franz. Ze vertrouwen de zaak niet en roepen de hulp in van de Atheense agent Nikos Balli. Hij is een expert is misdaden waar jaloezie de hoofdrol speelt. Hij heet niet voor niets de jaloezieman…

De jaloezieman verscheen eerder als los boekje als zomerlezengeschenk. Veel lezers zullen dit korte verhaal dan ook al kennen. Gelukkig is deze bundel verrijkt met nog zes andere verhalen: Londen, De rij, Vuilnis, De bekentenis, Odd en De oorbel. Zoals vaker, is het best lastig om een oordeel te schrijven over een verhalenbundel. Los van het verschil in kwaliteit, verschillen korte verhalen vaak ook in lengte en diepgang.

Dat geldt ook voor De jaloezieman en zes andere verhalen. Het eerste verhaal, die van De jaloezieman, is verreweg de langst en beslaat meer dan 100 pagina’s. Het is dan ook het verhaal dat de meeste indruk maakt. Het verhaal rondom de tweeling Franz en Julian is enorm interessant en de lezer zal het verhaal snel ingezogen worden. Dat komt door de meerlaagsheid van De jaloezieman. Los van het mysterie rondom de verdwijning is er ook de diepte van het karakter van agent Nikos Balli. Waarom is hij zo begaan met het thema jaloezie? En waarom kan hij zich goed inleven in de verdwijning van Julian? Het is aan de lezer om hier deelgenoot van te worden maar dat kost geen enkele moeite. Nesbo weet in een kort tijdsbestek indruk te maken en dat is een groot compliment aan het adres van de Noor.

Geldt dit ook voor de andere korte verhalen? Jazeker. Los van op elk verhaal in te gaan, is het thema overal hetzelfde; liefde en jaloezie. Jaloezie is een veelkoppig monster, zo weet Nesbo te vertellen. Het gaat in de korte verhalen vaak om overspel en bedrog en hoe mensen ermee omgaan. Dat is namelijk verschillend, zo weet Nesbo. En ook al is wraak vaak zoet, het levert niet altijd absolutie.

Is het voor de lezer de moeite waard deze bundel te kopen? Ja is het antwoord. De verhalen zijn allen geschreven met de kenmerkende, vlotte pen van Jo Nesbo. De dialogen zijn gevat en de climax is altijd verrassend. De jaloezieman en zes andere verhalen is een verrijking van de collectie thrillers die Nesbo schreef. Hij laat zien uitstekend uit de voeten te kunnen met een beperkt aantal pagina’s.