het nachthuis jo nesbo thriller recensie thrillzone.jpg
Auteur(s) Jo Nesbo
Uitgeverij(en) Uitgeverij Cargo
4
Review date 23 juli 2024

Zeg Jo Nesbo, en je zegt Harry Hole. De Noorse auteur en zijn protagonist zijn bijna naadloos in elkaar verweven. En logische, want Hole is een fantastisch personage dat al heel wat boeken meelift. Toch schrijft Nesbo meer: standalones als Rateiland als Koninkrijk zijn titels die ook indruk maakten en daarnaast schreef hij ook kinderboeken. Maar horror of bovennatuurlijke boeken? Jazeker, ook in dat genre roert Nesbo zich nu met Het nachthuis.

Maak kennis met Richard Elauved. Nadat zijn ouders bij een brand om het leven zijn gekomen, verhuist hij naar zijn oom en tante in het kleine gehucht Ballantyne. Daar wordt hij al snel met de nek aangekeken als zijn speelmaatje Tom verdwijnt als ze samen spelen. De politie denkt dat Richard hem in de rivier heeft geduwd, maar Richard heeft hem toch echt zien verdwijnen in de telefooncel bij het bos toen ze in de telefoongids Imu Johansson opzochten en vervolgens belden…Het is het begin van een zoektocht die Richard in de donkerste krochten van het menszijn brengt.

Het nachthuis bestaat uit drie delen, waarvan bovenstaande het eerste deel is. Deel twee gaat over Richard Hansen, een succesvolle jeugdschrijver die terugkeert naar Ballantyne. En deel drie? Dat laten we aan de lezer zelf over.

Het nachthuis is écht een ander boek dan dat we doorgaans van Jo Nesbo gewend, maar het moet gezegd; ook in het horror/bovennatuurlijke genre weet de Noor zijn draai te vinden. Hij levert een meerlaagse en zeer spannende thriller af, die de lezer verontrustend op de stoel zal achterlaten.

Nesbo speelt in Het nachthuis met de psyche van zijn lezers en houdt die meerdere keren voor de gek. Want wat is er nu echt gebeurd in de bewuste telefooncel, en wat is echt, en wat niet? Dit spel heeft de auteur uitstekend onder de knie en hij weet het genre op te rekken, zonder uit de bocht te vliegen. Wel moet gezegd dat dit genre je echt moet liggen; liefhebbers van Stephen King of onze eigen Olde Heuvelt zijn bij Het nachthuis echt aan het goede adres. Wie een nieuwe Harry Hole verwacht, moet of de verwachtingen bijstellen, of dit boek laten liggen om teleurstelling -hoe onterecht ook- te voorkomen.

Met Het nachthuis laat Jo Nesbo zien zich thuis te voelen in andere genres. Het is een heerlijke bovennatuurlijke thriller die met de psyche van de lezer op de loop gaat. Je stapt nooit meer relaxed een telefooncel in…