De omslag afbeelding van het boek Machtsstrijd in Jeruzalem
Auteur(s) Joel C. Rosenberg
Uitgeverij(en) KokBoekencentrum
4
Review date 21 oktober 2020
De in Amerika geboren en momenteel in Israël wonende auteur Joel C. Rosenberg is gepokt en gemazeld in de ontwikkelingen in het Midden-Oosten. Hij kent als voormalig veiligheidsadviseur van Benjamin Netanyahu die wereld als geen ander. Zijn kennis komt niet alleen voort vanuit die professionele wereld maar als evangelisch christen is hij voortdurend alert op de ontwikkelingen in het Midden-Oosten waar religie zo’n belangrijke rol speelt. Met diverse series waarin verschillende agenten als protagonist hun gevaarlijke rol spelen, neemt hij steeds een van de talloze mondiale politieke brandhaarden als onderwerp. In de vierde serie die rond CIA-agent Marcus Ryker speelt is Machtsstrijd in Jeruzalem het derde deel dat onlangs in Nederland is verschenen.

Als Marcus Ryker zijn oude buurt in Washington bezoekt waar hij is opgegroeid, wordt hij geconfronteerd met een terroristische aanslag in de Lincoln Parkkerk van dominee Carter Emerson. Hierbij wordt onderminister Janelle Thomas dodelijk getroffen en alles lijkt op een vooropgezette moord. Op hetzelfde moment besluit de Amerikaanse president Andrew Clarke dat hij de al vele jaren slepende kwestie tussen Israël en Palestina uit het slop kan trekken met een vredesverdrag dat bekrachtigd zal worden door een bezoek aan de Tempelberg waar de leiders van beide kampen bij aanwezig zullen zijn. Een moedig besluit dat historisch waardevol is maar bij andere groepen in het Midden-Oosten de haren ten berge doen rijzen. Dit geldt onder andere voor de leider van Iran, Hoessein Ansari, die opdracht geeft om de Israëlische leider Reuven Eitan en de Amerikaanse president om het leven te brengen. CIA-agent Marcus Ryker en zijn collega Kailea Curtis zijn het verantwoordelijk team dat moet zorgen dat deze historische ontmoeting zonder problemen gaat verlopen…
‘Hij had zijn hele leven gewijd aan het plannen van slachtingen en voorkomen dat hij gepakt werd. Hij had zeker wel fouten gemaakt, deed alles tegen herhaling ervan’
Rosenberg bouwt de plot langzaam vanuit de basis op door een beeld te scheppen hoe de verschillende bevolkingsgroepen vanuit hun eeuwenlange cultuur hun leven inrichten waarbij de geloofsovertuiging een nagenoeg allesbepalende rol speelt. De daarbij ingesleten haatgevoelens en vernietigingsdrang worden volledig gevoed door de overtuiging dat een persoonlijk leven daar altijd aan ondergeschikt dient te zijn. Dit kun je niet op een achterafkamertje verzinnen maar dat moet je ervaren hebben, iets dat de auteur als zodanig bij zich draagt. Het maakt dit deel zeer realistisch en probeert je te laten begrijpen hoe deze bevolkingsgroepen tot hun besluitvorming, beladen met veel haat en vernietigingsdrang, zijn gekomen. Tevens toont dit avontuur aan dat, aangevuld met eerdere pogingen waarbij president Answar Sadat van Egypte en Menachem Begin, president van Israël, op initiatief van president Jimmy Carter feitelijk hetzelfde nastreefden, dit onderwerp een ware mission impossible blijkt te zijn. Het Midden-Oosten zal nog vele jaren een op scherp staand, licht ontvlambaar explosief zijn.

Daarnaast geeft het verhaal een goed inzicht hoe ver burgers bereid zijn hun eigen grenzen op te rekken om het beeld van hun politiek leider na te streven en dat zelfs ten koste van hun eigen leven willen bewerkstelligen. De auteur is een meester om zijn persoonlijke kennis op realistische wijze met zijn lezers te delen. Daarbij zijn de perspectiefwisselingen ook van meervoudig belang omdat hiermee direct een schakeling plaatsvindt naar de cultuur van de persoon. Een onbelangrijk lijkend voorbeeld is de door de joden en de westerse wereld genoemde Tempelberg in de Islamitische wereld als Haram al-Sharif bekend staat. Het zijn dit soort details die de sfeer kleuren en lezers meeneemt in een voor ons niet alleen volledig onbekende, maar ook moeilijk te begrijpen wereld. Dit realiteitsbeeld integreert Rosenberg in een spannende thriller dat zijn basis vindt in de wereld van veiligheids- en geheim agenten. De essentiële personages zijn beeldvormend en gaan voor de lezer tot leven komen. Al deze details dragen bij aan het scheppen van een geloofwaardig geheel dat een realistisch beeld geeft van een onderwerp dat voor iedere lezer wel bekend moet zijn.

Samenvattend is Machtsstrijd in Jeruzalem een spannend avontuur dat niet alleen prettig leest maar ook een kijkje geeft in de slangenkuil van het Midden-Oosten. Gekleurd door diverse culturen die waarheidsgetrouw worden neergezet door sprekende personages, aan de rand gevoed door grootmachten uit andere delen van de wereld is het een uniek kijkje in de keuken van de mondiale politiek. Machtsstrijd in Jeruzalem wordt door dit alles terecht een thriller-XXL.

9 mei 2024 9:58

0