Auteur(s) Johan Andersen
Uitgeverij(en) Harper Collins
0
Review date 5 juni 2019
Dodenstoel is de debuutthriller van de auteur Johan Andersen. Hoewel de naam anders doet vermoeden blijkt dit toch echt een auteur van Nederlandse bodem te zijn.

“Het lijkt een Russisch bedrijf te zijn, maar helemaal duidelijk wordt het niet, want de bv-structuur heeft meer vertakkingen dan de spoorweg op Utrecht Centraal.”
Aan de Amsterdamse Apollolaan heeft een gruwelijke moord plaatsgevonden. Een man hangt aan een touw in de woonkamer. Zijn keel is doorgesneden en hij is gemarteld. Zijn vrouw ligt dood op bed. Haar keel is ook doorgesneden en zij is ook gemarteld. In de kledingkast schuilt een jongen die getuige is geweest van deze slachting. In het hele huis wordt geen enkel spoor aangetroffen, alleen een mysterieuze boodschap op de spiegel in de badkamer.

Neli Panka, inspecteur bij de afdeling Zware Criminaliteit, krijgt de leiding over het onderzoek. Haar team wordt uit onverwachte hoek uitgebreid met Eugene Hamer, een voormalig commando in dienst als adviseur van defensie. Als de politie een brief ontvangt van de moordenaar waarin hij de politie, en Eugene Hamer in het bijzonder, uitdaagt om hem op te sporen heeft Neli het vermoeden dat zij te maken hebben met een gestoorde seriemoordenaar. In de brief verwijst hij naar een website waarop een elektrische stoel te zien is met daaronder de boodschap: Pas als mijn wraak compleet is, stop ik met moorden…

Neli Panka en Eugene Hamer gaan samen op jacht naar de moordenaar, maar is hier wel sprake van een gestoorde seriemoordenaar en wie is Eugene Hamer eigenlijk? Hun zoektocht brengt ze op het spoor van een omvangrijk netwerk van drugssmokkel en mensenhandel, die zijn oorsprong blijkt te vinden in voormalig Joegoslavië en de val van Srebrenica.

“Wij hebben daar niemand die ons zou kunnen helpen en een verzoek indienen bij de overheid daar is even kansrijk als Nederland bij het WK voetbal.”
Johan Andersen heeft een prettige schrijfstijl waarin zo nu en dan ook een vleugje humor doorschemert. Het verhaal is geschreven vanuit het perspectief van meerdere personages. Op deze wijze heeft hij de spanning zorgvuldig opgebouwd. Daarnaast heeft hij voldoende details in het verhaal verwerkt om ook de sfeer en omgeving waarin het verhaal zich afspeelt vorm te geven. De plot is zeker origineel, maar wij hadden toch sterk het vermoeden dat Andersen gaande weg de ontwikkeling van het verhaal twee opties open heeft gehouden. Aan de ene zijde speelt drugssmokkel en mensenhandel een rol en aan de andere zijde wraak. Naar onze mening was de plot sterker geweest als Andersen volledig had ingezet op één van deze opties. De combinaties van deze opties komt de spanning niet ten goede maar zorgt juist voor enige verwarring.

Eugene Hamer heeft van Andersen de belangrijkste rol gekregen in het verhaal. Als voormalig commando kan hij goed met wapens overweg, maar ook zonder wapens staat hij zijn mannetje. Hij is koelbloedig, eigenwijs en als speciaal adviseur van defensie hoeft hij nagenoeg geen verantwoording af te leggen. Dit blijkt een dodelijke combinatie te zijn. Op sommige momenten doet Hamer ons denken aan Jack Reacher, de beroemde creatie van Lee Child. In tegenstelling tot Jack Reacher staat Eugene Hamer gelukkig wel open voor samenwerking waardoor ook het personage van Neli Panka een voorname rol heeft gekregen in het verhaal. Neli Panka is een eigenzinnige inspecteur bij de afdeling Zware criminaliteit en heeft een vergaande interesse voor de psychologie van seriemoordenaars. Andersen heeft met Eugene Hamer en Neli Panka twee sterke persoonlijkheden gecreëerd die een goede basis vormen voor een serie en naar onze mening hoeft het volgende deel niet lang op zich te laten wachten.

28 maart 2024 23:47

0