het donkere woud johanna mo thriller recensie thrillzone.jpg
Auteur(s) Johanna Mo
Uitgeverij(en) Harper Collins Holland
4
Review date 21 december 2023

Het donkere woud is de derde thriller in de Eilandmoorden-reeks van de Zweeds schrijfster Johanna Mo. Ze is opgegroeid in Kalmar, nabij het eiland Öland. Op dit eiland spelen de thrillers uit deze serie zich ook af. Haar kennis over dit gebied zorgt ervoor ze dat de sfeer van de omgeving heel gedetailleerd weergeeft in haar boeken.

Voordat Mo zich richtte op het schrijven van thrillers was ze redacteur, recensent en vertaler. Met dit derde deel van de Eilandmoorden weet ze zich te vestigen tussen bekende thrillerauteurs in de stijl van Bryndza en Arlidge.

De drie delen sluiten zeer goed op elkaar aan, waardoor het is aan te bevelen om ze op volgorde te lezen. Toch is het ook goed te doen om Het donkere woud los van de andere twee te lezen. Dit komt doordat de rode draad over het leven van rechercheur Hanna Duncker losstaat van de moord die in dit deel moet worden onderzocht.

De rode draad van de drie boeken ligt dus in het leven en het karakter van rechercheur Hanna Duncker. In haar tienerjaren vindt er in haar omgeving een brand met dodelijke afloop plaats. Haar broer en vader zijn hierbij betrokken. Haar vader is daardoor veroordeeld voor moord. Dit verlies draagt Hanna haar hele leven met zich mee. Toch keert ze terug naar haar voormalige woonplaats en  wordt ze door de jaren heen steeds opener en toegankelijker.

Het donkere woud begint met een sprong terug in de tijd waarbij een moord op filmische wijze wordt omschreven in een kort hoofdstuk “de laatste dag”. Die laatste dag komt regelmatig op een passende wijze in het boek terug om enerzijds te zorgen voor inzicht en verheldering en anderzijds voor twijfel voor de lezer.

In het volgende hoofdstuk gaan we weer terug naar het heden, waarin Hanna door een brand van haar bed wordt gelicht. Dit heeft alles te maken met het verleden van Hanna. Terwijl Hanna dit probeert te verwerken, haar leven opnieuw vorm te geven en haar gedachtegang hierover probeert te bewijzen, moet ze ook meteen aan de bak met een nieuwe zaak. In het bos worden namelijk de resten van Mikael gevonden. Het is aan Hanna en haar team om het verleden in te duiken en uit te zoeken wat er twintig jaar geleden op de avond van zijn examenfeest met hem is gebeurd. Tijdens dit onderzoek maken ze kennis met de vriendengroep van Mikael en zijn zus die allemaal aanwezig waren in het verlaten huis om hun examen te vieren.

In Het donkere woud komt Hanna daarmee voor drie grote uitdagingen te staan; haar naam zuiveren door de echte moordenaar te vinden, haar leven weer oppakken én een moordzaak die zover terug gaat in het verleden dat ze zich afvragen of er nog wel voldoende sporen zijn om de moordenaar te herleiden.

Johanna Mo neemt de lezer met een beeldende en vlotte schrijfstijl mee in deze uitdagingen van rechercheur Hanna Duncker. Door de korte hoofdstukken en sprongen in de tijd weet ze de spanning heel goed hoog te houden, waardoor doorlezen de enige optie is. Met grote regelmaat zet ze de lezer op het verkeerde been. De plot is dan ook een verrassende waarbij de effecten van het verleden op het heden zichtbaar worden en er een parallel wordt getrokken tussen de verhaallijnen van de serie en die van dit laatste deel.

Het donkere woud is een slim en meeslepend geschreven thriller, die de lezer meezuigt in een goed doordacht en verwoord verhaal. Mo weet zich definitief te vestigen als uitstekende thrillerschrijver.

Eva de Koning
Mijn naam is Eva de Koning. Ik ben moeder van twee, inmiddels puber, zoons. Samen met mijn vriend woon ik in het spitante Deventer. Naast het zijn van moeder, juf en onderwijsontwikkelaar heb ik vele hobby’s, zoals mountainbiken, zwemmen (in de zomer), en muziek luisteren. Ik bezoek dan ook graag concerten en festivals. Daarnaast duik ik graag in een andere wereld door een bezoek aan de bioscoop of het lezen van een boek. Die laatste heeft nog altijd mijn voorkeur, omdat ik bij het lezen van een goed boek meegenomen kan worden in een verhaal dat door mijn eigen fantasie kan worden ingevuld.