De omslag afbeelding van het boek Brosens, John - De verdwijning van Bernard O.
Auteur(s) John Brosens
Uitgeverij(en) Stili Novi
4
Review date 14 november 2016

Sommige kennen hem als Adriaan Broos al zal hij niet snel zo aangesproken worden en waarschijnlijk ook niet reageren op die naam. Anderen horen hem met regelmaat op de lokale radiozender van Barendrecht over boeken praten. Hij publiceert poëzie, schrijft veel jeugdboeken, was ooit nog werkzaam in het onderwijs, kortom hij is het prototype van een literaire en culturele duizendpoot. Zijn domicilie is Barendrecht maar de roots van John Brosens liggen meer westelijk, in Zeeland en met name in Vlissingen. Zijn tiende thriller voor volwassenen is een feit en ligt in de boekwinkels onder de titel De verdwijning van Bernard O..

Bernard Overgauw is architect, fotograaf en vormgever bij het bedrijf Beautiful Premises Builders (BPB) waar hij tevens grootaandeelhouder van is. Getrouwd met Carin Renaldia die als senior intercedent werkzaam is op een uitzendbureau, hebben ze samen twee zelfstandig wonende kinderen Monique en Wout.
Beiden zijn druk met hun maatschappelijke carrière en ontlast van de directe zorg voor de kinderen, twijfelen ze over de duurzaamheid van hun relatie. Ze besluiten een week samen door te brengen in een B&B in Friesland en daar een antwoord te vinden over hun twijfels. Ontdaan van hun dagelijkse beslommeringen vertrekken ze naar het nietszeggende plaatsje Moerum. In alle rust proberen ze in de lokale rust hun hoofden leeg te krijgen en over hun beider toekomst veel te praten en een besluit te nemen hoe nu verder. Alleen is het Friese plaatsje, dat is bevolkt door enkele tientallen bewoners, minder vredig en rustig dan verwacht.

De verdwijning van Bernard O. vertelt het verhaal over een echtpaar dat wel maatschappelijk succesvol is maar de sleet in hun relatie ontdekt. In de hectiek van alle dag is het moeilijk om daar samen een goed gesprek over te beginnen dus zoeken ze naar een rustige omgeving. Zoekend naar de oorzaak van hun relationele crisis, ontdekken ze beiden last te hebben van dingen uit het verleden. Als Bernard tijdens een aantal goede gesprekken desondanks tot de conclusie komt dat zijn relatie met Carin niet zal verbeteren, besluit hij te verdwijnen en onder een andere identiteit een nieuwe start te maken. Als hij in een Van de Valk restaurant in de toiletruimte een tasje vindt dat door een bezoeker is achtergelaten, besluit hij van de identiteitspapieren die hij daarin vindt, gebruik te maken. Zijn vrouw blijft ontredderd achter en probeert voor haarzelf een oplossing te vinden…

De verdwijning van Bernard O. is een verhaal dat je zo bij de strot grijpt waardoor het in een ruk wordt uitgelezen. Dat gebeurde in ieder geval bij deze lezer en waarschijnlijk zal hij niet de enige zijn. In een vlotte stijl die herkenbaar is voor Brosens en waar geen onnodige tekstuele uitstapjes worden gemaakt, krijgen lezers een strak en spannend avontuur voorgeschoteld. Er gebeurt veel omdat vanuit meerdere perspectieven het verhaal wordt gevoed waarbij het ene spannende moment door het volgende wordt opgevolgd. Met veel inlevingsgevoel wordt ingezoomd op de relatie van Carin en Bernard waarin beider gevoel en belangen alle aandacht krijgen. De toon wordt in het begin al gezet door een korte inleiding waarin vissers een menselijke voet in hun net krijgen. Het is de kwaliteit van de auteur dat die toon tot het einde toe wordt gecontinueerd. Groot compliment is op zijn plaats!

5 mei 2024 0:09

0