de onschuldigen john grisham thriller thrillzone recensie.jpg
Auteur(s) John Grisham
4
Review date 30 december 2019

Cullen Post is priester, maar vooral ook advocaat bij Guardian Ministries. Deze kleine organisatie zet zich in voor ten onrechte veroordeelden. Ruim twintig jaar geleden belandde Quincy Miller in de bak. Hij zou advocaat Keith Russo hebben neergeschoten, bewijs was er niet of nauwelijks. Een veroordeling kwam er wel. Als Post lucht krijgt van dit verhaal gaat hij aan de slag voor Miller. Maar al snel komt Post erachter dat er meer aan de hand is in Seabrook. Het dorp in Florida waar het onheil zich twee decennia geleden afspeelde.

De schrijver John Grisham behoeft geen nadere kennismaking meer. Al jaren aan de top van de legal thriller. Enkele kroonprinsen kwamen voorbij, maar echt van de troon is Grisham nog niet gestoten. Dat zal mettertijd ongetwijfeld gebeuren. Grisham werd bekend door zijn boeken die gaan over onterecht veroordeelden en zijn aanklacht tegen het Amerikaanse systeem. De onschuldigen past prima in dit rijtje.

Alhoewel, diepgang zoals in zijn vorige toppers zit er niet in De onschuldigen. Grisham doet vooral waar hij goed in is. Hij pakt het verhaal en zet dit goed neer. Quincy Miller zit ten onrechte vast, dat is al snel duidelijk. Het Amerikaanse systeem maakt het alleen welhaast onmogelijk om Miller vrij te krijgen. Zeker niet als er blijkt dat er grotere belangen spelen bij het vastzetten van Miller.

Post wordt door meerdere mensen gewaarschuwd. Graaf niet te diep. In principe is dat ook niet zijn werk. Post wil zorgen dat Miller uit de gevangenis komt, hij is niet per se op zoek naar de daadwerkelijke dader. Toch ontkomt Post er niet aan flink te wroeten. En een gewaarschuwd mens mag dan voor twee tellen, Post gaat stug door.

Wat hij op zijn weg vervolgens tegenkomt is niet helemaal des Grishams. Het gaat soms wel heel erg ver en dat lijkt vooral bedoeld om wat spanning in het boek te brengen. Grisham had dit vroeger niet nodig en heel eerlijk gezegd moet hij zich hier ook verre van laten. Laat het verhaal voor zich spreken. Geen spannende poespas eromheen, het maakt het verhaal eerder ongeloofwaardiger dan dat het die verwachte spanning zou geven.

Voor wie houdt van de thrillers van John Grisham zal zeker niet teleurgesteld worden met De onschuldigen. Voor wie nog nooit een thriller van deze grootmeester gelezen heeft een waarschuwing: De onschuldigen is niet van het niveau waar Grisham groot mee is geworden. En dat is toch jammer, want Grisham op zijn best is nog steeds onovertroffen.

Richard de Vries
Mijn naam is Richard de Vries - Douma, 30+ en getrouwd met Mandy. Samen hebben wij in 2021 ons zoontje Ben gekregen. Vanaf de start van Thrillzone en de voorloper De Thriller ben ik als recensent aanwezig. In de beginjaren vrij fanatiek, maar toen ik fulltime voor de klas kwam te staan werd er veel leestijd afgesnoept. En met de komst van Ben is er nog wat meer leestijd afgesnoept. Toch blijft lezen by far mijn meest ontspannen hobby. Lekker onderuitgezakt op de bank in een goede Grisham duiken is toch nog altijd het summum. De andere spaarzame vrije tijd gaat op aan het kijken naar voetbal en NBA.

28 maart 2024 14:46

0

De schrijver John Grisham behoeft geen nadere kennismaking meer. Al jaren aan de top van de legal thriller. Enkele kroonprinsen kwamen voorbij, maar echt van de troon is Grisham nog niet gestoten. Dat zal mettertijd ongetwijfeld gebeuren. Grisham werd bekend door zijn boeken die gaan over onterecht veroordeelden en zijn aanklacht tegen het Amerikaanse systeem (lees hier onze recensies). De onschuldigen past prima in dit rijtje.