De omslag afbeelding van het boek Winkel, John - Ziva
Auteur(s) John Winkel
Uitgeverij(en) Letterrijn
4
Review date 25 mei 2018
Voor de eigenaar van uitgeverij LetterRijn is het de laatste jaren voortdurend passen en meten geweest om alle nieuwe auteurs een plek te geven in zijn snelgroeiende schrijversstal. Maar zoals de jonge geschiedenis laat zien wordt daar net zo creatief mee omgegaan als zijn auteurs dat doen tijdens hun schrijfproces. Dit geldt ook voor, de van oorsprong Haagse, John Winkel. Met een ruime ervaring in de uitgeversbranche en voorzien van een fantasierijke en inventieve geest begon ook bij hem de transformatie van het plan om zelf een boek te schrijven, van uiterst diffuus en abstract naar kristalhelder en concreet. Dat hij gekozen heeft voor het spannende boek is voor liefhebbers van dit genre een waardevolle aanvulling, getuige zijn debuut, Ziva.

Onderzoeksjournalist Ziva Berkowitz wordt op een feestje aangesproken door Evert Verburg. Als hoofd bouwprojecten in de gemeente Woerden is hij verantwoordelijk voor de totstandkoming van een nieuw gemeentehuis maar heeft een snelgroeiend vermoeden, te worden tegengewerkt. Het is nog niet volledig concreet maar hij leidt dit af aan de steeds grotere druk die op hem wordt uitgeoefend in het selectieproces van de uitvoerende aannemer. De vermoedens zijn voor Ziva voldoende betrouwbaar om haar toezegging uit te spreken nader onderzoek te gaan doen. Al snel worden de vermoedens van de klokkenluider bevestigd als een goede kennis zich toegang verschaft tot een aantal digitale bestanden. De reacties na ontdekking zijn dermate agressief dat er veel meer aan de hand is dan Verburg vermoed. Ziva is getriggerd….

In dit eerste spannende avontuur van Winkel, heeft hij in een plezierig lezende schrijfstijl een interessant en al vele jaren actueel onderwerp uitgediept. Vanuit het verleden zijn de aannemerswereld en de schijn van corruptie en afpersing, goede vriendjes gebleken. De auteur maakt daar handig gebruik van en positioneert de belanghebbende partijen frontaal tegenover elkaar. De grootte van de aanneemsom en eerder gedane financiële beloftes binnen een uiterst kleine groep, zijn voldoende aantrekkelijk om kost wat kost, de plannen werkelijkheid te laten worden. Dat dit gepaard gaat met veel fysieke dreigingen, intimidatie en moordbeloften, is dan ook niet verrassend te noemen.

De opzet en wijze van aanpak van de auteur is succesvol te noemen. Met voldoende informatie zet hij met goed geformuleerde teksten, in weinig woorden de bepalende personages van dat moment neer. Verdere verdieping volgt als dat wenselijk is voor de situatie. Vrij snel na het begin is de ontwikkeling van de spanningslijn zichtbaar die in hoog tempo stevig wordt aangetrokken en verankerd in het verhaal. Winkel toont respect voor zijn lezers door voldoende ruimte over te laten voor eigen fantasie en voorstellingsvermogen. Meedenken is bijna een must. Dat hij niet schroomt om met folteringen mensen hun verhaal te laten doen, getuige de behoorlijk expliciete beschrijvingen ervan, soms op het randje. Voor de lezer even een momentje om wat opborrelend maagzuur weg te slikken. Opvallende en verrassende wending in het verhaal is het moment dat plotseling een wisseling van hoofdrollen plaatsvindt. Uiteindelijk past het naadloos in de verdere ontwikkeling maar op het moment dat het plaatsvindt, levert het een licht fronsende wenkbrauw op.

Samengevat is Ziva een geslaagd debuut dat voor de auteur een succesvolle introductie in de wereld van het spannende boek lijkt te zijn.

1 mei 2024 14:07

0