De omslag afbeelding van het boek Bollé, Johnny - Bloedmaan
Auteur(s) Johnny Bollé
Uitgeverij(en) IJSB Uitgevers
4
Review date 12 januari 2020

Auteur Johnny Bollé is opgeleid tot paramedicus in Antwerpen. Vanaf zijn 30e werd hij personal- en groepstrainer. Lezen, schrijven en sporten waren altijd al hobby’s van hem. Na het winnen van meerdere prijzen met korte verhalen kwam in 2016 zijn eerste thriller uit Egyptisch blauw. Bloedmaan is zijn tweede thriller.

De kaft van Bloedmaan heeft een zwarte achtergrond met op de voorzijde een foto van een rode maan. In witte bloederige letters staan titel en schrijver vermeld. Er staan voorin het boek twee mooie quotes, die heel goed bij het verhaal passen.

In de proloog die zich afspeelt 27 juli 2018 (de avond van de bloedmaan) worden meteen twee dramatische gebeurtenissen weergegeven: In Parijs springt iemand van een brug en in Barcelona wordt op diezelfde avond één, of zelfs twee, moorden gepleegd. De hoofdpersoon in dit boek is Eloise De Moines, een beroemde actrice. Zij heeft een verleden waarin akelige dingen gebeurd zijn en tijdens de opnames van haar film zit ze niet lekker in haar vel. Ze moet eerst grote moeite doen om weer in een redelijke lichamelijke conditie te komen en dan zijn daar ook nog de hallucinaties…

‘De deur van de garderobe staat op een kier. Ik slaak een ijselijke schreeuw en sla mijn hand voor mijn mond als ik de rode druppels zie die uit de garderobe op de vloer druppelen. Met opengesperde ogen stap ik achteruit.’

Met hulp van een personal trainer, Jolinde, weet ze zichzelf ‘filmklaar’ te maken. Gelukkig heeft ze ook een verloofde, Philippe, die haar steunt. Na de film zullen ze gaan trouwen en ook de voorbereidingen voor dit sprookjeshuwelijk zijn in volle gang. Maar zijn de steun en liefde van Philippe wel zo onvoorwaardelijk?

In Bloedmaan wordt veelvuldig van datum naar datum en van plek naar plek geswitcht. Dit maakt dat je je aandacht erbij moet houden als lezer, om alle personen en verhaallijnen te pakken te krijgen. Naast de al genoemde personen spelen een goede vriendin, Babet en nog een personal trainer, Noah een grote rol. Johnny schrijft beeldend, zodat situaties en personen tot leven komen tijdens het lezen.

‘De netjes afgeborstelde ober neemt overdreven onderdanig onze bestelling op. Met een hand op zijn rug draait hij de waterglazen om en plaatst ze netjes op het witte tafelkleed. De kristallen wijnglazen worden van onze tafel verwijderd. Even later wordt de vrolijk bruisende Perrier uitgeschonken. Ik ben nog steeds niet gewend aan chique restaurants zoals dit hier in hartje Antwerpen.’

Op knappe wijze zijn de verschillende verhaallijnen in Bloedmaan met elkaar verweven. Als je eenmaal de personen hebt leren kennen en hun levens volgt, dan wil je weten hoe het verder gaat. Tot het eind van het boek blijft het spannend wat er uiteindelijk leidde tot de gebeurtenissen waarmee het boek begonnen was. Als je van puzzelen houdt, is Bloedmaan zeker een aanrader!

Renate
Renate van der Kwast
Sinds ik kon lezen, dook ik in een boek. Als kind las ik graag sprookjesboeken. Even een andere wereld instappen en daar dingen meebeleven die in het echt niet kunnen, vond ik prachtig. Het verplichte boeken lezen voor mijn schoolexamen vond ik geen straf en wellicht ben ik een van de weinige leerlingen die daadwerkelijk alle boeken van haar lijst helemaal heeft gelezen!
Ik geniet tegenwoordig ter ontspanning van spannende boeken, historische romans, fantasy en science fiction, maar uitstapjes naar andere genres maak ik ook wel. Belangrijk voor mij aan een boek is dat ik graag meegenomen word naar een andere wereld, een ander milieu of een andere cultuur. Bij een thriller vind ik het belangrijk dat het lang spannend blijft en dat ik nieuwsgierig word gemaakt naar de personen in het boek.

28 maart 2024 2:47

0