reünie jonas boets pieter aspe thriller recensie thrillzone.jpg
Serie Van In
Auteur(s) Jonas Boets
Uitgeverij(en) Manteau
3
Review date 5 november 2023

Na het overlijden van Pieter Aspe in 2021 is er een eind gekomen aan een succesvolle reeks van maar liefst 45 politiethrillers over de Brugse rechercheur Van In. Met het boek Reünie stapt Jonas Boets in de voetsporen van Aspe. Dit doet hij door het schrijven van een prequel over Van In. De 42-jarige Vlaamse schrijver Jonas Boets is naast zijn werk als docent Nederlands begonnen als auteur van kinderboeken. Langzaam is hij zijn schrijven gaan toespitsen naar een steeds ouder publiek, waar Reünie ook onder valt.

Om in de voetsporen van Aspe te kunnen treden heeft Boets alle 45 boeken opnieuw gelezen. Zoals na het lezen duidelijk zichtbaar is, lukt het de auteur nergens om de schrijfstijl van Aspe exact over te nemen. Boets heeft wel duidelijk het gevoel van de personages goed kunnen overnemen en die gebruikt om het verhaal te laten aansluiten op de eerder geschreven delen.

In Reünie maken we kennis met een jonge, nog wat meer opgewekte Pieter van In. Het boek speelt zich af in de jaren ‘90.  Er is dus geen GPS, Wi-Fi, en smartphone die door de politie kunnen worden ingezet. Van In werkt in Reünie, net als in de andere boeken uit de serie, samen met zijn partner Guido Versavel en maakt kennis met zijn later regelmatig gedronken Duveltje. Hiermee weet Boets heel duidelijk de relatie met eerder geschreven delen van Aspe zichtbaar te maken.

Tijdens een reünie van het Brugse Sint Lodewijkscollege worden diverse oud-leerlingen rondgeleid. Eenmaal in het geschiedenislokaal aangekomen treffen ze daar een dode priester op een stoel aan. Hij heeft een bord om zijn lijf hangen met daarop de tekst “Hey teacher, Why did you leave them kids alone”. De deuren gaan op slot en alle aanwezigen op de reünie worden verhoord. Een lange nacht die meer vragen dan antwoorden voor de rechercheurs oplevert.

Van In en Versavel duiken, naar aanleiding van deze moord, in het verleden van de school en de oud-leerlingen. Tijdens het hun zoektocht loopt de nog jonge Van In tegen een aantal belemmerende factoren aan. Zo raakt hij verwikkeld in een liefdesrelatie met een docente van de school en wordt hij tegengewerkt door de directeur en De Kee, de meerdere van het recherecheduo. Die laatste wil de zaak al snel afdoen als wraakmoord op een priester die een leerling heeft misbruikt. Echter is Van In zeker niet overtuigd van deze theorie.

Tijdens hun zoektocht komen ze steeds meer te weten over de docenten en leerlingen die tien jaar geleden op het college hebben gezeten. Als vlak na de priester, een van de oud-leerlingen dood wordt aangetroffen, weten ze bijna zeker dat het niets te maken heeft met een wraakactie op een onzedelijke priester. De tijd begint te dringen voor er weer een dode valt.

De schrijfstijl van Boets is direct en bevat veel dialogen. Daardoor ga je als lezer gemakkelijk en snel door Reünie heen. In het begin moet het echter nog wel wat op gang komen. Na de vondst van de vermoorde priester kabbelt het verhaal iets te traag voort. Boets neemt in deze fase van het verhaal vrij veel tijd om de personages neer te zetten. Daarbij weidt hij soms teveel uit over bijzaken. Dit doet hij vaker gedurende het boek. Soms geeft dit Reünie wat extra’s, maar vooral in het begin werkt dit vertragend voor het verhaal.

Boets weet, als het verhaal wat verder vordert, de spanning goed op de bouwen en te behouden tot het eind. In langere, wat minder gestructureerde, hoofdstukken weet hij de lezer regelmatig te laten twijfelen over de dader en mogelijke afloop van de ontluikende liefde van rechercheur Van In, die door het hele verhaal verweven is.

Het moge duidelijk zijn; het is een grote uitdaging om in de voetsporen van Aspe te treden. Boets heeft met Reünie echter laten zien dat hij zeker het talent en de kennis in huis heeft. Het is een goed verhaal met diverse psychologische en spannende aspecten, al spat die spanning nog niet van iedere pagina af.

Eva de Koning
Mijn naam is Eva de Koning. Ik ben moeder van twee, inmiddels puber, zoons. Samen met mijn vriend woon ik in het spitante Deventer. Naast het zijn van moeder, juf en onderwijsontwikkelaar heb ik vele hobby’s, zoals mountainbiken, zwemmen (in de zomer), en muziek luisteren. Ik bezoek dan ook graag concerten en festivals. Daarnaast duik ik graag in een andere wereld door een bezoek aan de bioscoop of het lezen van een boek. Die laatste heeft nog altijd mijn voorkeur, omdat ik bij het lezen van een goed boek meegenomen kan worden in een verhaal dat door mijn eigen fantasie kan worden ingevuld.