meedogenloos joop van riessen thrillzone.jpg
Serie Anne Kramer
Auteur(s) Joop van Riessen
Uitgeverij(en) De Kring
4
Review date 29 juni 2021

Voor Joop van Riessen is het schrijven van thrillers een tweede leven. Hij was jarenlang hoofdcommissaris van politie aan het bureau Warmoesstraat in Amsterdam. Na een carrière waarin met name de IRT-affaire spraakmakend was, nam hij in 2004 afscheid als hoofdcommissaris. In 2007 verscheen zijn eerste boek, In naam der wet. Dit is een boek waarin hij een beschouwing geeft op zijn politiewerk. In 2008 volgde Plaats delict, waarin hij zijn ervaringen aan de hand van politiefoto’s aan het papier heeft toevertrouwd.  Zijn eerste fictieve boek schreef hij in 2009. Vanaf het eerste boek heeft hij zijn hoofdpersonage, Anne Kramer, op laten draven. Met Meedogenloos heeft Joop van Riessen inmiddels zijn dertiende boek met deze politiecommissaris afgeleverd. Al snel na het verschijnen van zijn eerste boek, Vergelding, werd de vergelijking met Appie Baantjer gemaakt. Dat is misschien wel logisch, gezien de achtergrond van beide, maar in de loop der jaren heeft Joop van Riessen deze vergelijking ver achter hem gelaten. Meedogenloos is het tweede deel uit een drieluik, waarvan Radeloos het eerste deel is en in 2022 komt deel drie, Weerloos, uit.

De 18-jarige Mariska wordt tijdens haar schoolreis naar Rome ontvoerd. Anne Kramer, de chef van de Amsterdamse recherche, vermoedt direct een verband met een grote internationale drugszaak.

Mariska’s moeder is voorzitter van de rechtbank die deze drugzaak behandelt. Zij en de andere leden van de rechtbank worden beveiligd. De ontwikkelingen worden steeds heftiger en al snel blijft niet alleen de moeder, maar ook Nederland in shock achter.

Ondanks het feit dat Meedogenloos als een deel van het drieluik gezien moet worden, is deze prima als stand alone te lezen. Van Riessen weet keurig met korte zinnen datgene wat zich in het vorige boek heeft afgespeeld mee te nemen.

Anne Kramer is een interessant hoofdpersonage. Zeker als men haar vergelijkt met de Anne Kramer uit de eerste paar boeken van Joop van Riessen. Net zoals de auteur is ze gegroeid. Kramer wordt neergezet als een eigenwijze, wat rechtlijnige commissaris maar kan ook haar twijfelachtige momenten hebben, zeker in haar privéleven. Van Riessen heeft weet precies met haar de juiste snaar te raken.

De verhalen met Anne Kramer zijn overigens allang niet meer alleen in Amsterdam gesitueerd, maar in Meedogenloos reizen we mee naar Zuid-Afrika en Mexico, wat het verhaal ten goede komt. De schrijver verwerkt duidelijk actuele zaken die spelen in de criminele sfeer in zijn verhalen. Zo komt in Meedogenloos een aanslag op een advocaat voor die wel paralellen heeft met de moord op Derk Wiersum.

De verhalen van Joop van Riessen zijn prettig om te lezen, omdat hij een vrij toegankelijke manier van schrijven heeft. En zijn vakmanschap is natuurlijk ook een reden dat het voor de lezer duidelijk is dat Van Riessen weet waar hij over schrijft.

Bottomline: Meedogenloos is een prima verhaal dat goed is geschreven én met een hoofdpersonage die uitermate interessant is!

Joop Hazenbroek