De omslag afbeelding van het boek Isringhaus, Jörg - Een vreemde vijand
Auteur(s) Jörg Isringhaus
Uitgeverij(en) Karakter
5
Review date 14 april 2014
Jörg Isringhaus (1960) is een journalist, onder andere voor een Dusseldorfse krant. In 2012 verscheen zijn eerste boek, Zoon van Odin. Een vreemde vijand is het vervolg op het goed ontvangen debuut van Isringhaus. Het boek is ook goed op zichzelf staand te lezen.

Richard Krauss wordt wakker in een vreemd bed in een vreemd huis en bij vreemde mensen. Het is 1939 en Duitsland heeft net buurland Polen ingenomen. Hitler is op de top van zijn macht. Joden worden steeds feller vervolgd en een wereldoorlog staat voor de deur. Krauss herinnert zich vaag wat er is gebeurd. In "Zoon van Odin" konden we lezen dat hij in een alles-of-niets gevecht met zijn broer Edgar, leider van de moordenaarsbende "Zonen van Odin". Hij heeft zijn broer gedood maar is daarbij zelf zwaar gewond geraakt. Ook is er iets met een geheime zoon van Hitler. Krauss is in dienst van de Britse geheime dienst en heeft een belangrijke taak te vervullen: het doden van Adolf Hitler. In Zoon van Odin koos hij voor zijn eigen wraakactie boven deze missie; in Een vreemde vijand moet hij deze taak weer oppakken. Maar ook deze maal wordt deze missie op een zijpad geschoven. Krauss heeft namelijk andere zaken aan zijn hoofd; het redden van vriendin Oda uit handen van Hermann Göring, het wreken van de marteling op zijn Joodse dokter. En misschien wel het belangrijkste: op zijn pad komt een man die hem als prooi heeft: Hansen. Hansen is een vreemde vogel. We maken kennis met hem als hij in 1935 meereist met een ontdekkingsexpeditie in het Amazone-gebied. Daar voelt hij zich steeds meer thuis en begint op een indiaan te lijken. Qua gebruik én qua uiterlijk. Ook gaat hij daar in de leer om giffen te mengen. Hansen wordt een echte killer en neemt zijn talent mee terug naar Duitsland om het in te zetten tegen Krauss. Die ziet zich geplaatst voor de grootste uitdaging tot nu toe: een een-op-een gevecht met Hansen.

Een vreemde vijand is een fijn leesbaar boek geworden. Isringhaus is erin geslaagd een spionagethriller te schrijven tegen de achtergrond van een dreigende wereldoorlog in het Duitsland onder Hitler. Deze sfeer komt zeer goed over. Je voelt als lezer overal de dreiging van het nationaalsocialisme. Krauss is goed tot leven gekomen op het papier, maar misschien geldt dit nog wel meer voor zijn tegenstander Hansen. Omdat we kennismaken met hem ver voordat hij met Krauss in de clinch komt te liggen, leren we hem goed kennen. Je voelt de dreiging, het onvoorspelbare van Hansen terwijl hij een spoor van bloed achterlaat. Hij moordt voor de lol en dat is iets waar je als lezer rekening mee houdt: wanneer slaat hij weer toe? Het verhaal is aantrekkelijk en komt geloofwaardig over. Er zit genoeg in voor eenieder: dramatiek, politiek en een (on)gezonde dosis actie.

Wat ook interessant is aan Een vreemde vijand, is dat je kennismaakt met beroemde figuren van het Derde Rijk: Hermann Göring, de schertsfiguur met overgewicht maar ook Heinrich Himmler, de levensgevaarlijke chef van de SS. En stante pede maakt onze hoofdpersoon Krauss tijdens een wraakactie in het hoofdkwartier van het Reichssicherheitsamt, kennis met "blonde beul" Reinhard Heydrich. De dreiging spat bij deze ontmoeting van het papier.

Enig kritiekpunt is dat wanneer je de voorloper Zoon van Odin niet hebt gelezen, je even in moet komen aangezien het een vervolg is. Maar erg storend is dit niet.

Al met al is Een vreemde vijand een uitstekende spionagethriller geworden die snakt naar meer Richard Krauss.

20 mei 2024 1:45