De omslag afbeelding van het boek Prenger, Kevin - Kolberg
Auteur(s) Kevin Prenger
Uitgeverij(en) Brave new books
4
Review date 15 augustus 2020
Categories Geschiedenis

Kevin Prenger heeft al sinds zijn jeugd een grote belangstelling voor geschiedenis en in het bijzonder voor WOII. Dat heeft ertoe geleid dat nagenoeg alles wat hij ademt de geur van de Tweede Wereldoorlog bij zich draagt. Voor persoonlijke verhalen, verslagen, dagboeken, citaten, memoires en foto’s uit privéverzamelingen zal hij altijd tijd vrij maken om ze te bestuderen en te kunnen plaatsen in de context van WOII. Zijn belangstelling en opgedane kennis heeft ertoe geleid dat hij op dit moment hoofdredacteur artikelen is van de site www.TracesOfWar.nl, een site boordevol informatie over alle aspecten van WOII. Vanaf 2015 verschijnen regelmatig boeken van hem waarin hij over minder bekende aspecten van de Tweede Wereldoorlog schrijft. Zijn tot de verbeelding sprekende boek is Kerstmis onder vuur, waarin het vieren van het kerstfeest tijdens de WOII aan het front, thuis en in de kampen uitgebreid aan de orde komt. Onlangs verscheen Kolberg, een beeld van een stad met een ‘rijke’ geschiedenis.

Aan de Oostzee is al eeuwenlang de stad Kolberg gesitueerd. Ten tijde van WOII lag het binnen de grenzen van Duitsland maar dat is zeker niet altijd zo geweest. Door de eeuwen heen viel het achtereenvolgens onder Zweeds, Russisch, Frans, Duits en Pools gezag. Bij het overgaan in Poolse handen kreeg het de naam Kolobrzeg maar het gaat hier over Kolberg. In het gelijknamige boek beschrijft Prenger de geschiedenis van deze tot de verbeelding sprekende stad. Ooit belangrijk geweest voor de zoutindustrie werd het daarna een mondaine badplaats met veel kuuroorden waar de welgestelden zich lieten verwennen. Er is door de jaren heen veel strijd geleverd om deze stad waar zelfs Napoleon in 1806 zijn tanden inzette. Tijdens het nazibewind werd, aan het einde van de oorlog, de geschiedenis van Kolberg door Joseph Goebbels als propagandamiddel gebruikt. Hij liet een film maken, die tevens de duurste productie uit die tijd werd, waarin het de Duitse bevolking moest stimuleren zich volledig te geven voor de instandhouding van het Duitse Rijk. De geschiedenis leert ons dat het uiteindelijk iets anders is gelopen…

‘Het Ardennenoffensief was mislukt, het Rode Leger was verder westwaarts opgerukt en de Duitse steden hadden meer bombardementen te verduren gekregen’

Prenger heeft zich ook bij het schrijven van Kolberg weer op dezelfde wijze laten inspireren als hij deed in zijn vorige boeken. Zoveel mogelijk inlezen van beschikbare informatie die over dat onderwerp te vinden is en van al deze losse informatie een goed leesbaar informatief verhaal samenstellen. En wederom is hem dat gelukt, de geschiedenis van Kolberg is chronologisch beschreven en veelvuldig door ooggetuigen op details door verslagen bevestigd, toegelicht en uiteengezet. Hierbij wordt glashelder dat het nazibewind op een uiterst manipulatieve wijze de Duitse bevolking voorlichtte terwijl de werkelijkheid volledig anders was dan de mensen werd voorgeschoteld. De Duitse filmindustrie werd door de minister van Cultuur als tool voor misleiding gebruikt in een periode dat het Rode Leger aan de voordeur stond. Een 'mooi' staaltje van volksmisleiding.

Zoals in zijn vorige boeken verantwoordt de auteur zich door steeds te verwijzen naar zijn informatiebronnen die achter in het boek volledig staan opgesomd. Het stoort nauwelijks want in het verhaal wordt alleen met een nummer verwezen naar deze bronnen. Het is verrassend te lezen hoe op deze wijze een interessant, goed leesbaar objectief verhaal ontstaat. Het toont boven dat alles aan dat het nazibewind onder leiding van Hitler er alles aan was gelegen om het Duitse volk, m.b.v. de geschiedenis van Kolberg als voorbeeld, te beïnvloeden en te manipuleren. Kolberg, niet alleen een tot de verbeelding sprekende stad maar ook een nauwkeurig samengesteld boek.

Cees van Rhienen
Ik ben Cees van Rhienen, sinds 2019 juryvoorzitter bij het Nederlands Thrillerfestival en dus drie edities onder mijn leiding mogen realiseren en met de vierde bezig.
Als recensent vanaf 2006 begonnen bij Crimezone, later Hebban. Daar juryvoorzitter voor de Hebban debuutprijs geweest, ook tot 2015 recensent geweest bij Hebban. Bij beide platforms leesclubs gecoördineerd, op dit moment doe ik dat alweer ruim 6 jaar bij ThrillZone. Bij ThrillZone lever ik ad hoc ook recensies voor de site. Naast dit alles heb ik op Facebook nog WatCeesleest, waar al mijn recensies op verschijnen.

29 maart 2024 10:02

0
Kevin Prenger heeft al sinds zijn jeugd een grote belangstelling voor geschiedenis en in het bijzonder voor WOII. Dat heeft ertoe geleid dat nagenoeg alles wat hij ademt de geur van de Tweede Wereldoorlog bij zich draagt. Voor persoonlijke verhalen, verslagen, dagboeken, citaten, memoires en foto’s uit privéverzamelingen zal hij altijd tijd vrij maken om ze te bestuderen en te kunnen plaatsen in de context van WOII. Zijn belangstelling en opgedane kennis heeft ertoe geleid dat hij op dit moment hoofdredacteur artikelen is van de site www.TracesOfWar.nl, een site boordevol informatie over alle aspecten van WOII. Vanaf 2015 verschijnen regelmatig boeken van hem waarin hij over minder bekende aspecten van de Tweede Wereldoorlog schrijft. Zijn tot de verbeelding sprekende boek is Kerstmis onder vuur, waarin het vieren van het kerstfeest tijdens de WOII aan het front, thuis en in de kampen uitgebreid aan de orde komt (lees onze recensie hier). Onlangs verscheen Kolberg, een beeld van een stad met een ‘rijke’ geschiedenis.