parijs kiki van dijk thriller thrillzone recensie.jpg
Auteur(s) Kiki van Dijk
Uitgeverij(en) Xander Uitgevers
3
Review date 11 januari 2022

Kiki van Dijk is een Nederlandse schrijfster, die op verschillende plekken in de wereld heeft gewoond. Ze schrijft thrillers die zich afspelen op bekende zomer en winterbestemmingen. Andere boeken van Van Dijk zijn; Ibiza, Bali, Nice, Winterberg, Tarifa, Gstaad en Vlieland. Haar boeken vallen in het genre 'vakantiethriller' en zijn vergelijkbaar met Linda van Rijn en Suzanne Vermeer. De nieuwste telg is Parijs.

Mika en Abby zijn tweelingzussen en daardoor onafscheidelijk, ook als ze niet bij elkaar zijn. Maar Abby is verhuisd naar Parijs en hoewel ze nog bijna dagelijks contact hebben, lijken de zussen toch meer wat van elkaar te vervreemden. Als Mika vlak voor kerst al een paar dagen niets meer van Abby heeft gehoord is ze ongerust en besluit ze halsoverkop naar Parijs te vertrekken om haar zus op te zoeken. Eenmaal daar blijkt Abby verdwenen. Mika start een zoektocht en ontdekt dat Abby niet alles uit haar leven met haar deelde.

De sfeer in Parijs is goed neergezet. Je waant je al snel in een winters Parijs. Dit wordt mede versterkt doordat er zo nu en dan Franse woorden en zinnen in de dialogen worden gebruikt. Maar wees gerust, ook voor iemand die geen woord Frans kent is dit prima te volgen. Ook de cover, een Eiffeltoren in de sneeuw, draagt hier zeker aan bij.

Van Dijk heeft een prettige, beeldende schrijfstijl. Dit in combinatie met de korte hoofdstukken maakt dat het boek vlot wegleest, wat herkenbaar is voor het genre. In het verhaal zitten een aantal tijdssprongen en aan het begin van de hoofdstukken staat de datum vermeld. Ondanks dat dit erbij staat moet je als lezer wel je aandacht erbij houden. In het eerste deel volg je het verhaal vanuit het perspectief van Mika afgewisseld vanuit het perspectief van Abby. Wanneer Mika in Parijs aankomt volg je het verhaal alleen nog maar vanuit Mika. Abby is dan letterlijk verdwenen.

Met name in het eerste deel van het verhaal is de spanning goed aanwezig. Je bent als lezer nieuwsgierig waarom Abby niets meer van zich laat horen. Halverwege maakt het verhaal een flinke sprong in de tijd wat maakt dat je als lezer even moet schakelen. Opvallend is dat het tweede deel minder sterk is dan het eerste deel. Bepaalde hoofdstukken hadden iets meer kunnen worden uitgewerkt. Het verhaal zit daarentegen verder wel goed in elkaar, en heeft een verrassende ontknoping. Bijna ieder personage in het boek lijkt verdacht, en dit maakt dat de spanning richting het einde toch weer toeneemt. Al met al is Parijs daarom weer een fijne winterthriller die perfect in het genre past.

Suzan Ijdema
Ik ben Suzan IJdema. Ik woon samen met man en twee kinderen in het Friese Garyp. Ik werk als communicatieadviseur bij een gemeente. Al vanaf het moment dat ik kan lezen verslind ik boeken. Ik vind het heerlijk om me in een verhaal te verliezen en de wereld langs me heen te laten gaan. Voor mij is Karin Slaughter al jarenlang de ultieme thrillerkoningin, maar door het recenseren voor Thrillzone komen ook voor mij nog onbekende schrijvers op mijn pad. Nieuwe, goede auteurs ontdekken dat maakt lezen een feestje.