De omslag afbeelding van het boek van Dijk, Kiki - Ibiza de erfenis
Auteur(s) Kiki van Dijk
Uitgeverij(en) Xander Uitgevers
4
Review date 24 april 2017

Dorien is een wereldberoemde fotograaf die de wereld rond vliegt voor opdrachten. Ze woont in Nederland met haar puberzoon Mick waar ze gelukkig is. Als Mick aankondigt dat hij voor een vakantie naar Ibiza wil weigert Dorien dat direct. Doordat haar ex-man David wel toestemming geeft kan Dorien weinig anders dan haar zoon te laten gaan, maar als hij na aankomst niets van zich laat horen weet ze gelijk dat het foute boel is.

Ze vliegt naar Ibiza, het eiland waar ze zelf is opgegroeid en het eiland wat ze 35 jaar geleden heeft verlaten. Ze moet hier haar verleden onder ogen komen en dat is tóch niet zo'n afgesloten hoofdstuk als ze denkt. Ze raakt verstrikt in een gevaarlijk spel waarbij ze niemand kan vertrouwen en grote risico's loopt.

Kiki van Dijk heeft een zeer vlotte schrijfstijl wat er voor zorgt dat dit boek heerlijk wegleest. Ze omschrijft de personages en het eiland dusdanig dat het niet moeilijk is jezelf een voorstelling te maken van de situatie en de omgeving. Er zijn zeker gelijkenissen met haar vorige boek Ibiza, het eiland, een vrouw die nare herinneringen heeft aan het eiland en het liefste nooit meer teruggekeerd was. Dorien belandt er door haar zoon toch weer en raakt als snel in de problemen en verstrikt in intriges en criminaliteit.

Ook ditmaal wordt het boek gepresenteerd als een thriller, al is spannende roman misschien een betere benaming voor de Ibiza-boeken. De personages en de situatie worden niet voldoende uitgediept om het écht spannend te maken. Het blijft allemaal oppervlakkig ondanks dat de personages interessant zijn. Wil de reeks wel het predicaat thriller krijgen dan zouden de personages nog verder de diepte in mogen. Ondanks dat bleef dit boek ten opzichte van haar vorige boek langer spannend met betrekking tot wie de veroorzaker van alle intriges is. Het is een boek wat je met veel plezier aan het strand kan lezen, mede door de vakantiesetting en het vlotte verhaal. Het kan bijna niet anders dan dat dit een dikke vakantie hit gaat worden!

19 september 2021 3:36

0