nice kiki van dijk thriller recensie thrillzone.jpg
Auteur(s) Kiki van Dijk
Uitgeverij(en) Xander
4
Review date 5 juli 2019

Jacqueline (Jacky) Duran is een bekende parfumeur in Delft. Haar zus Christine woont in Nice, waar ook Jacky tot haar vierde woonde. Christine is makelaar en heeft een lat-relatie met Xavier. Als zij een val van een balkon maakt en in coma raakt gaat Jacky naar Zuid Frankrijk. In de taxi naar het ziekenhuis wordt ze overvallen, bij haar tijdelijke appartement wordt brand gesticht en ze wordt achtervolgd door een man met een pet op.

Wakend bij haar zus wordt Jacky geconfronteerd met haar duistere familiegeschiedenis. Een die ze niet langer meer kan negeren. Want pleegde haar moeder wel zelfmoord? En wat was de rol van haar vader? Wat is waar van alles wat tante Aimee, de zus van haar moeder die haar en haar en Christine heeft opgevoed, heeft verteld?

Als Christine bijkomt uit haar coma weet ze zich niets meer te herinneren van haar val. Met hulp van haar vriend Albert (getrouwd met Richard) en Jacob, de broer van haar overleden man Tomas die naar Frankrijk komt, komt Jacky steeds meer te weten over haar verleden. Aimee past ondertussen in Nederland op haar kinderen Duco en Cornelie. Kiki van Dijk (1968) is een pseudoniem van een Nederlandse auteur. Ze schrijft thrillers die zich op tropische vakantiebestemmingen afspelen waaronder Ibiza en Bali. Veel van de plekken, restaurants of hotels die Kiki in haar boeken noemt, bestaan echt. Nice is de zevende thriller.

Kiki van Dijk voert in het begin wel erg veel personages op, waardoor je het spoor een beetje bijster raakt. Ook personages die er niet echt toe doen zoals collega Elice en Richard, de man van Albert. Bovendien zijn alle personages niet echt uitgewerkt, maar naarmate het verhaal vordert maakt de schrijfster dat bij de hoofdpersonages nog wel enigszins goed.

Het verhaal in Nice wordt verteld vanuit het perspectief van Jacky. In de haar kenmerkende eenvoudige stijl en in 38 korte hoofdstukken vertelt de auteur haar verhaal. De spanning wordt mooi opgebouwd en daardoor moet je wel doorlezen. Op een paar foutjes na zoals prinses Kelly (blz. 198) van Monaco, haar antieken kist (blz. 120) en Jacky die op blz. 236 zegt dat ze zich ongekend fit voelt en twee bladzijden later zo moe leest het verhaal heerlijk.

Nice maakt duidelijk wat jaloezie met je kan doen. Verwacht geen diepgang qua personages of 'literair' aandoende zaken. Nee, Nice is een spannend boek met een vleugje zomerwarmte en liefde in een heerlijke omgeving.

18 april 2024 3:55

0

Als Christine bijkomt uit haar coma weet ze zich niets meer te herinneren van haar val. Met hulp van haar vriend Albert (getrouwd met Richard) en Jacob, de broer van haar overleden man Tomas die naar Frankrijk komt, komt Jacky steeds meer te weten over haar verleden. Aimee past ondertussen in Nederland op haar kinderen Duco en Cornelie. Kiki van Dijk (1968) is een pseudoniem van een Nederlandse auteur. Ze schrijft thrillers die zich op tropische vakantiebestemmingen afspelen waaronder Ibiza en Bali. Veel van de plekken, restaurants of hotels die Kiki in haar boeken noemt, bestaan echt. Nice is de zevende thriller. Lees hier onze eerdere recensies.