winterberg kiki van dijk thriller recensie thrillzone.jpg
Auteur(s) Kiki van Dijk
Uitgeverij(en) Xander
4
Review date 18 december 2019

Drie vriendinnen laten hun gezin een weekendje achter om samen te gaan skiën in Winterberg. Roos kent de plek op haar duimpje, ze heeft er als jonge astmapatiënt regelmatig gekuurd. Het oude familiehotel is niets veranderd en voelt meteen vertrouwd gezellig. Vooral wanneer de sportjournalisten die een skischanswedstrijd verslaan in de bar aanschuiven. Gedurende de nacht sneeuwt het dorp volledig in en verdwijnt Rose. Journalist Frank stuit op een groot geheim dat de geschiedenis van Roos familie en van Winterberg voorgoed zal veranderen. Kan hij ook op tijd achterhalen wat er met Roos is gebeurd?

Kiki van Dijk (1968) is geboren in Utrecht en heeft na haar studie Internationale Betrekkingen in Leiden op verschillende plekken in de wereld gewoond. Ze schrijft thrillers die zich afspelen op bekende zomer- en winterbestemmingen. Zeevlam (2014) was haar debuut. Daarna volgden Ibiza (2016), Ibiza – de erfenis (2017), Lech (2017), Bali (2018) en Nice (2019).

Winterberg heeft 286 pagina’s, dus er is fijn wat te lezen. De proloog gaat over Birgit, die met haar beagle Moby door het bos wandelt. Moby vindt een mensenhand in de sneeuw Je weet als lezer niet wanneer deze vondst is gedaan. In het verhaal zelf is Roos de hoofdpersoon. Ze heeft haar vriendinnen Janet en Katinka op een weekend Winterberg getrakteerd omdat ze haar bedrijf goed heeft verkocht. De vriendinnen skiën en hebben veel plezier. Het ouderwetse hotel Bremberg, waar Roos vroeger met haar moeder logeerde, is nu eigendom van haar vriend Harold. Roos vindt veel herkenbaar, maar haar vriendinnen vinden het allemaal maar oude meuk.

Journalist Frank verblijft met cameraman Tim ook in het hotel voor een opdracht. Als er enorm veel sneeuw valt, zit iedereen met elkaar opgescheept en blijkt dat heel wat geheimen ontrafeld moeten worden. Over het huwelijk van Roos, haar vriendinnen en ook over het verleden van de ouders van Roos. Ze krijgt briefjes en gaat stiekem naar buiten om de afzender te ontmoeten. Als Roos niet terugkeert, gaan haar vriendinnen en Frank op onderzoek uit met de politie. Frank is direct wel erg gehecht aan Roos, terwijl hij haar nog maar pas kent, en zet zich als beste in. Hij haalt van alles uit het verleden boven tafel en de spanning loopt flink op. En wat is er toch met de heimzinnige barman Baruch en Magda, de zus van Harold?

Winterberg heeft ons aangenaam verrast. Haar eerdere boeken waren leuk, maar dit boek was echt spannend en leest als een trein. Steeds zette ze je als lezer op een verkeerd spoor. Een aangrijpend verhaal uit het verleden kwam naar boven. Absoluut een heerlijke thriller!

Redactie

29 maart 2024 10:22

0

Kiki van Dijk (1968) is geboren in Utrecht en heeft na haar studie Internationale Betrekkingen in Leiden op verschillende plekken in de wereld gewoond. Ze schrijft thrillers die zich afspelen op bekende zomer- en winterbestemmingen. Zeevlam (2014) was haar debuut. Daarna volgden Ibiza (2016), Ibiza – de erfenis (2017), Lech (2017), Bali (2018) en Nice (2019) (lees hier onze recensies).