De omslag afbeelding van het boek Strobbe, Koen - Kruis en munt
Auteur(s) Koen Strobbe
Uitgeverij(en) Manteau
4
Review date 8 juni 2016
Koen Strobbe, Vlaams van origine, was in 2015 winnaar van de Pieter Aspe-award. Wie zijn naam googlet, ziet dat hij al jaren een succesvolle wijnboer in Frankrijk is. Zijn wijnboerderij heeft de idyllische naam 'Domaine Perdrix-Lasouche' en ligt ten westen van Uzes, dat weer in de buurt van Nimes en Avignon ligt. Volgens een artikel op internet produceert hij alleen rode wijn en nog geen 14.000 flessen per jaar; een miniem aantal in vergelijking met andere wijnboeren. Maar wel met succes; toprestaurants en liefhebbers staan in de rij om de flessen te bemachtigen. Het is het levensverhaal van Strobbe en zijn partner Ilse. Beide hadden voor hun leven in Frankrijk, zeer succesvolle banen in België. O.a. als directeur bij een reclamebureau. Dat leven werden ze zat en vervolgens zaten ze in Frankrijk. En nu debuteert Strobbe als thrillerauteur: Kruis en munt is een feit.

Isabel, een uitstekende chef-kok, zit in de trein op weg naar Avignon. De van origine Belgische is op zoek naar haar vriend Bas, die vooruit ging om te gaan kijken naar mooie stekjes om een restaurant te openen. Maar alle contact is verdwenen en Isabel is ongerust. In Avignon aangekomen lijkt het erop dat Bas van de aardbodem verdwenen is. Ook in het hotel dat ze hadden geboekt is geen spoor van leven te bespeuren. Ongerust valt ze in slaap, maar wordt dan wakker met een luguber voorwerp in bed. Het luidt een speurtocht in, die (soms letterlijk) de krochten van Avignon blootlegt. Nietsontziende criminelen draaien hun hand niet om voor een lijk meer of minder (liever meer, dat levert geld op) om hun financiële situatie te verbeteren. In de zoektocht naar Bas krijgt Isabel hulp van de charmante David, ex-politieagent en nu wijnboer. Lukt het de twee om uit handen te blijven van de criminelen én Bas te vinden?

Kruis en munt is zoals gezegd het debuut van Koen Strobbe. Het verhaal is gesitueerd in en rond Avignon en dat is geen verrassing; Strobbe woont zelf jaren in deze contreien en kan van zijn ervaring dus goed gebruikmaken. En dat is gelukt. De Vlaming brengt het zuidelijke Frankrijk in al zijn schoon- en verdordheid tot leven. De omgeving is prachtig, maar de mensen die er vertoeven soms wat minder. Strobbe beschrijft een loom, warm Avignon waar iedereen door de hitte een stapje minder zet. Pas 's avonds komt de stad echt tot leven en komt ook het gespuis uit hun gaten gekropen. En dat gespuis heeft het op Isabel gezien, die in haar zoektocht naar Bas meer blootlegt dan gezond voor haar kan zijn.

De personages die in Kruis en munt rondlopen, zijn aardig uitgewerkt maar gaan niet echt de diepte in. Zo zullen we nooit de echte beweegredenen van Isabel weten, of David echt doorgronden. Maar erg is dat niet; voor dit type verhaal is dat niet nodig. Want Kruis en munt is een soort Tarantino-aandoend verhaal, een beetje zoals Chateau Fatale van Ilja Gort een jaar eerder. Snel verteld, mooie dialogen, écht slechte criminelen en met de bij hen horende lugubere activiteiten maken van Kruis en munt een haast filmisch verhaal. Het moet benadrukt; Strobbe heeft een erg fijne schrijfstijl, waardoor je door het boek vliegt. Hij vertelt gemakkelijk, uit de losse pols en snel. Voor de lezer is het verorberen geblazen.

De plot is er eentje met een aantal verrassingen voor de lezer. Maar de echt oplettende thrillerliefhebber zal ergens halverwege doorhebben hoe het zit. Ook dat is niet vervelend, want de schrijfstijl en de heerlijke ambiance in het boek maken alles goed. De entertainmentwaarde van Kruis en munt is daarmee dik in orde.

Het debuut van Strobbe is genieten geblazen. Snel en uitstekend verteld, mooie dialogen en met écht slechte criminelen. Als de wijn van Koen Strobbe net zo goed smaakt als dit boek, is die dik in orde.

17 mei 2024 2:51

0