De omslag afbeelding van het boek Cupido
Uitgeverij(en) Manteau
0
Review date 18 mei 2021

Als kind leefden Seppe en zijn vrienden in een jeugdinstelling. Het leven was daar uiteraard niet gemakkelijk en dan loopt een uit de hand gelopen grap ook nog helemaal fout. De vriendengroep zweert trouw aan elkaar en besluit de waarheid verborgen te houden. Als volwassenen leven ze nog altijd met hun geheim, maar nieuwe uitdagingen staan op hun pad. Als er opnieuw tragische gebeurtenissen plaatsvinden wordt hun trouw op de proef gesteld. Opnieuw zwijgen, is dat nog een optie?

Cupido is het debuut van Kristiaan Vandenbussche. Hij heeft zeven jaar aan dit debuut gewerkt. Hij put inspiratie uit zijn werk. Sinds 2000 is Vandenbussche werkzaam als advocaat in Gent, gespecialiseerd in strafrecht en fiscaliteit.

Er gebeurt genoeg in Cupido, zo is er die tragische gebeurtenis uit de jeugd van de vrienden waarmee gestart wordt. Kinderen uit een jeugdinstelling hebben het al niet gemakkelijk, als dan ook nog het onheil op de loer ligt heb je weinig andere uitvluchten dan de vriendschappen die je daar hebt gemaakt. Seppe en zijn vrienden hebben zo’n sterke band dat de traumatische gebeurtenis voor altijd geheim lijkt te blijven.

Maar de groep lijkt voor het ongeluk en onheil geboren. Al brengt Vandenbussche ze ook in situaties die je als geluk zou kunnen bestempelen. De vrienden lijken namelijk rijk te worden als ze een groot geldbedrag vinden. Toch ligt bij deze groep altijd het ongeluk op de loer. En dus zijn zelfs de kleine geluksmomentjes er voor deze vriendengroep al snel geen geluksmomenten meer.

Vandenbussche heeft een fijn debuut geschreven waarin erg veel gebeurt. Misschien hier en daar iets te veel, maar als je wil kun je prima geloven dat dit mensen kan gebeuren en overkomen. Er bestaat natuurlijk niet voor niks de Wet van Murphy.

De schrijfstijl van Vandenbussche is erg fijn. Hij heeft met de vriendengroep meerdere personages gecreëerd die het lezen meer dan waard zijn. Er zit een diepere laag achter elk personage. Hoofdstukken worden nog weer opgedeeld in kleinere fragmenten die steeds met een tijdsaanduiding worden aangegeven. Zo weet je precies waar in het verhaal je bent. Het verhaal start in 1998 wanneer de groep nog in een jeugdinstelling verblijft, schiet daarna verder naar 2001 de invoering van de euro, om nog weer verder te schieten naar 2005, om uiteindelijk op 15 maart 2008 na een reuze spannend slot te eindigen.

Dat alles met elkaar te maken heeft zal je als lezer snel duidelijk worden, dat Vandenbussche steeds switcht tussen de hoofdpersonen, maakt dat het ook niet een moment saai wordt. Want van alle kanten uit de vriendengroep kan het verhaal belicht worden en dat doet de auteur dan ook erg knap. Cupido is in alles een goed verhaal en een meer dan prima debuut van Kristiaan Vandenbussche. Het is te hopen dat hij niet nog zeven jaar nodig heeft voor een nieuwe thriller van zijn hand.