het lot van de roos k.t. sterling young adult recensie thrillzone.jpg
Auteur(s) K.T. Sterling
Uitgeverij(en) Hamley Books
4
Review date 7 november 2022
Categories Young Adult

K.T. Sterling (Kathleen Triest) studeerde criminologische wetenschappen aan de universiteit van Gent. Schrijven is haar grootste passie. Van jongs af houdt ze van het schrijven van verhaaltjes. Lezen, vooral fantasy, is haar andere favoriete tijdverdrijf. Op haar negentiende kreeg ze het idee voor een boek te schrijven, iets wat uitgroeide tot een heuse boekenreeks, die nog steeds niet af is. In de loop van de jaren heeft ze aan veel schrijfwedstrijden meegedaan. Dat heeft haar enkele publicaties in verhalenbundels en een prijs opgeleverd. In 2020 is haar boek Meermintranen uitgebracht. In datzelfde jaar heeft ze ook samen met een medeauteur als selfpubber de verhalenbundel Duistere geheimen uitgebracht. Naast schrijven en lezen spendeert ze veel tijd met haar dochtertje Alice en op Instagram. Met Het lot van de roos debuteert ze bij Hamley Books. Het is haar eerste sprookjesnovelle.

Isabelle Allard gelooft niet in het bestaan van mysterieuze wezens zoals vampiers, fae of weerwolven. Ze bekijkt alles liever vanaf een wetenschappelijk oogpunt. Ze heeft dan ook een stageplek bij het Instituut voor Zeldzame en Exotische Ziekten, een plaats waar haar vader ook als arts werkt. Wanneer er op een dag een mysterieuze patiënt wordt opgenomen, breekt Gabriel het ziekenhuis binnen om een standpunt te maken. Isabelle kent Gabriel al langer, maar deze actie kost hen een jarenlange vriendschap. Ze wil niets meer met zijn gebazel over opmerkelijke wezens horen, zeker niet als het om haar overleden moeder gaat. Wie is de opvallende patiënt? Is hij wel een man, of toch een van deze wezens? En welke rol heeft Evangeline in haar leven? Ze is er heilig van overtuigd dat dit alles te verklaren valt. Maar dan komt Cel31 ter sprake, een plek waar dingen schijnen te gebeuren, die het daglicht niet kunnen verdragen. Of gebeurt er juist het tegenovergestelde? De leugens stapelen zich op. Kan zij de mysteries rondom haar leven ontrafelen? Kan ze de confrontatie met haar eigen krachten aangaan? Al snel zet ze alle logica aan de kant om te overleven in een wereld die toch dreigender is en veel meer magie bevat, dan dat zij ooit had kunnen vermoeden.

Het lot van de roos begint dertien jaar eerder met personage Evangeline. Al snel gaat het over op het heden in de verhaallijn, waarin het perspectief over gaat in Isabelle. Haar vader werkt als arts bij het Instituut voor Zeldzame en Exotische Ziekten, zijzelf loopt er stage. De scene in het heden opent wanneer er een opmerkelijke patiënt binnen wordt gebracht. Op hetzelfde moment komt een ander opmerkelijk figuur, een zekere Gabriel Martin het ziekenhuis onveilig maken: zijn actie door met een zwaard te zwaaien, blijft niet onopgemerkt, en kost uiteindelijk zijn vriendschap met Isabelle. Langzaam maar zeker begint Isabelle in meer dan alleen de wetenschap te geloven, en komt zij steeds meer te weten over allerlei soorten speciale wezens. Vanaf dat moment wordt er dus ook opvallende en fascinerende karakters geïntroduceerd, die zo hun eigen ziekten en aandoeningen meebrengen. De schrijfster weet met volle overtuiging en geloofwaardigheid deze afwijkingen en kwalen te brengen. De lezer wil uiteraard weten wat er achter het gedrag van Gabriel zit, en waarom Isabelle is wie ze is.

De verhaallijn heeft een fijne symboliek, waarin het ook draait om onderzoek in de wetenschap. De rode roos heeft hierin een sterke duiding, en brengt het hoofdpersonage regelmatig naar het verleden, waar zij haar herinneringen omwille van haar moeder koestert. De personages hebben een interessante diepgang gekregen. Daarnaast gaan lezers zich afvragen wat het mysterieuze Cel31 is. En wie is eigenlijk de geheimzinnige patiënt die in het Instituut is gearriveerd? Wat is zijn verhaal, en waarom werd hij onder behandeling geplaatst?

Het mag dan een korter verhaal zijn, het heeft echt de sfeer van een novelle, de boodschap is heel krachtig. Alles aan het mogelijke einde klopt tot dusver, en lezers zullen willen weten welke invalshoeken de schrijfster voor de serie of reeks nog in petto heeft. De insteek is, ondanks dat de ziekten misschien wel uit de duim gezogen zijn, geloofwaardig genoeg. Je kunt daardoor merken dat de auteur een hogere opleiding genoten heeft. Het is een verhaal dat de start van een veelbelovende serie aankondigt. We zijn benieuwd hoe deze verhaallijn zich nog verder zal gaan ontwikkelen.

Saskia Boree
Ik ben Saskia Boree. Boeken recenseren doe ik sinds 2013. Ik schrijf zelf ook verhalen, een hobby dat ik sinds mijn achtste uitoefen. In 2009 gaf ik zelf een boek uit, en zag SJM Schrijft in datzelfde jaar het levenslicht. Dat is een blog waar ik mijn recensies verzamel. Ik heb veel auteurs geholpen met proeflezen, en lees vrijwel de meeste genres. Enkele favoriete genres: thrillers, horror, suspense, sciencefiction en (urban) fantasy. Favoriete auteur is Stephen King. Sinds kort ben ik ook gastvrouw bij dBieb, en werk ik zo nu en dan als redacteur voor een plaatselijke nieuwssite.