vluchtplan larry bond thriller recensie thrillzone.jpg
Auteur(s) Larry Bond
Uitgeverij(en) Karakter
3
Review date 5 september 2013
Categories Actie

Larry Bond is binnen het wereldje van thrillerschrijvers al jarenlang actief. Zo schreef hij in 1986 samen met Tom Clancy het Derde Wereldoorlog scenario Operatie Rode Storm. Daarna werd het stil rond de Amerikaanse schrijver. Bij uitgeverij Karakter verschenen dit jaar een aantal titels van Larry Bond, waaronder Vluchtplan.

Vluchtplan is een actiethriller met een extra sausje dat erg aangenaam is: het verhaal wordt namelijk vanuit meerdere perspectieven benaderd. Het is 2013 en Iran is bezig de stabiliteit in het Midden-Oosten te ondermijnen. Er gaan geruchten dat ze ver zijn met hun atoomprogramma. De Verenigde Staten worden nerveus en willen meer informatie over deze potentiële dreiging. Dan doet zich een goede kans voor: een medewerker van het Iraanse atoomprogramma en haar man willen overlopen. Zij kunnen de angel uit de crisissituatie halen, want is Iran wel zover met haar programma als wordt gepretendeerd? Om deze twee overlopers uit Iran te halen, wordt een gedurfde ontsnappingsactie op touw gezet. De ingrediënten: een strand, een onderzeeboot en een SEAL team met geharde veteranen. Het plan mislukt echter jammerlijk: de onderzeeboot waarmee de SEAL’s naar het strand varen, explodeert. De SEAL’s zijn gedwongen om via het vasteland te ontsnappen. En ondertussen raakt iedereen steeds meer gespannen: Israël wil een preventieve aanval op Iran uitvoeren en de Amerikaanse politiek raakt verdeeld. De enige oplossing is de overloper met haar informatie zo snel mogelijk uit Iran krijgen. Maar iedereen zit achter ze aan en het net sluit zich langzaam om het SEAL team.

Larry Bond heeft een fijne ontsnappingsthriller geschreven. De vaart zit er goed in en het boek is uitstekend leesbaar. Nergens vervalt het in herhaling of wordt het te technisch. Er is naast de actie ook aandacht voor de menskant, al voert dat wel de ondertoon. Waar eerder in deze recensie al aan werd gerefereerd is ook een sterk punt van Vluchtplan; de hele crisis wordt vanuit verschillende invalshoeken belicht: van het Witte Huis tot de Iraanse woestijn en vanuit een onderzeeboot tot de Iraanse achtervolgers. Dit maakt het boek heerlijk afwisselend, waardoor je als lezer maar blijf lezen.