dreiging en duisternis leigh bardugo grisha thrillzone recensie fantasy.jpg
Serie Grisha
Auteur(s) Leigh Bardugo
Uitgeverij(en) Blossom Books
4
Review date 26 november 2021

Duisternis vergaat nooit.

Opgejaagd door het Eerste en Tweede Leger en achtervolgd door nare herinneringen, probeert Alina samen met Mal een nieuw leven op te bouwen in een onbekend land. Ze moet haar identiteit als lichtheerser verborgen houden om niet gevonden te worden door de Duisterling, maar strijdt direct tegen haar toenemende kracht en alle verleidingen die dat met zich mee brengt.

Leigh Bardugo kiest ervoor om de lezer direct weer in de spanning te gooien waar we na Schim & schaduw gebleven waren. Door deze keuze is het boek direct vanaf het begin in staat om je op het puntje van je stoel te laten zitten, aangezien Alina en Mal nog steeds worden achtervolgd door de Duisterling. Het duurt dan ook niet lang alvorens ze worden gevonden en gevangen genomen en door de Duisterling worden meegenomen op zoek naar een nieuwe magische versterker om Alina nog sterker te maken. Waar Alina in het eerste boek nog erg zoekende was naar hoe ze haar krachten moest benutten en ontwikkelen, gaat dat in Dreiging & duisternis al veel natuurlijker. Naargelang Alina meer vertrouwd raakt met haar krachten vindt er in haar ook een verschuiving plaats. Van onschuldige jonge vrouw groeit ze uit tot sterke persoonlijkheid, erg onder de indruk van haar macht en de groeiende behoefte aan deze macht.

Niet alleen Alina krijgt de aandacht in dit tweede deel maar ook Mal en de Duisterling worden verder uitgediept. Mal blijkt veel meer te zijn dan enkel een goed soldaat en spoorzoeker. We leren ook steeds meer over de achtergrond van de Duisterling. Dit maakt de  lore van de Grisha nog vele malen interessanter en laat deze reeks uitstijgen boven het gemiddelde fantasyverhaal. Daarnaast wordt er in dit deel een nieuw favoriete personage geïntroduceerd: Sturmhond. Een sympathieke beruchte vrijbuiter die zo charmant wordt weggezet door Bardugo dat het onmogelijk is om niet van hem te houden.

Een van de krachten van Leigh Bardugo is haar vermogen tot world building en de uitwerking van de karakters. Ze is zo goed in staat om de gevoelens van de karakters bij jou als lezer over te brengen, dat je niet anders kan dan meeleven met Alina en Mal. Zelfs de Duisterling komt sympathiek over en de nieuwe characters maken een verpletterende indruk. Met Dreiging & duisternis bewees Leigh Bardugo dat haar Grisha-wereld meer zou worden dan een standaard fantasyverhaal en breidt ze verder uit op haar gecreëerde wereld in Schim & schaduw. Gelukkig kunnen wij inmiddels gewoon direct door naar boek 3: Val & verlossing. Leigh Bardugo: een van de krachten om rekening mee te houden in het fantasygenre!

Dennis
Dennis Scheerman
Als kleine jongen las ik elk boek wat iets met draken, ridders of andere fantasy gerelateerde onderwerpen te maken. Een brief voor de koning, Harry Potter en alles daar tussen in werd verslonden. Naar mate ik ouder werd kwamen daar steeds meer thrillers bij. Nu de mazzel dat ik deze twee genres mag recenseren voor Thrillzone.