het oordeel van de wolf leigh bardugo ya fantasy recensie thrillzone.jpg
Serie Grisha
Auteur(s) Leigh Bardugo
Uitgeverij(en) Blossom Books
4
Review date 24 september 2022

Leigh Bardugo (1975) is een Amerikaanse YA-schrijfster. Ze debuteerde met het eerste deel uit de Grisha-trilogie, Shadow and Bone, dat werd vertaald als Schim en Schaduw. Het boek werd een New York Times Bestseller, net als het tweede deel Dreiging en Duisternis. Deel drie in de trilogie heet Val en Verlossing. De val van de koning kwam pas veel later uit, opgevolgd door Het oordeel van de wolf. Het Boek der heiligen is een geïllustreerde verhalenbundel, die ook bij de Grisha-Verse hoort. De filmrechten van de boeken zijn inmiddels verkocht. Eerder werkte Bardugo als journaliste en visagiste en was ze werkzaam in de reclamewereld, nu is ze fulltime auteur. Een andere bekende serie van haar hand, is De Kraaien. List en Leugens en Kraai en Koninkrijk zijn de titels die onderdeel van deze serie zijn. Voor andere recensies van Bardugo op ThrillZone, klik je hierboven op ‘Auteur: Leigh Bardugo’.

De wraakzuchtige en rouwende spion Nina Zenik is ondergedoken, en riskeert niet alleen om ontdekt te worden nu er oorlog in Fjerda woedt, ze loopt ook kans om gedood te worden. Haar gedrevenheid kan haar land de kans op vrijheid kosten. Niet alleen is de vrijheid in gevaar, ook de levens van haar dierbaren die ze nog over heeft staan op scherp. Samen met vriendin Hanne Brum smeedt ze een plan om dichterbij de huidige koning te komen, terwijl Hannes vader zich in bochten wringt niet uit de gratie bij de koning te komen.

Generaal Zoya Nazyalensky is ondertussen genoodzaakt haar opmerkelijke krachten te gebruiken. Op die manier kan ze als wapen worden ingezet, een wapen waar het land zo naar hunkert. Echter weigert zij om nog een vriend te moeten begraven, sinds ze haar mentor zag sterven. Toch zal Nikolai Lantsov er alles voor moeten doen, om het gevecht met de jonge koning te winnen. Wat de jonge koning alleen niet goed voor ogen heeft, is een duister gevaar dat op de loer ligt. Niemand is meer veilig als ook nog eens blijkt, dat deze duisternis zich onder het volk begeeft, en zich uitgeeft als De Monnik. Samen zullen ze een manier moeten vinden om de toekomst, al dan niet in de duisternis, mogelijk te maken. Zal het lukken om de natie te redden van de ondergang?

Het oordeel van de wolf wekt de indruk een andere tak van de Grisha te vertegenwoordigen, waarin enkele eerdere personages lijken terug te komen. De belangrijkste karakters zijn Nina, een spion die het gezag probeert te ondermijnen van de huidige koning, Nikolai, een personage dat voor de troon strijdt, en Zoya de Stormheks, die nog een ander onverwacht talent blijkt te hebben. De lezer gaat tevens de vraag stellen, wie de mysterieuze Monnik is, en welke rol hij in het verhaal heeft.

De schrijfster weet dan ook wraak en macht op een opmerkelijke manier te combineren, waardoor oorlog niet valt te voorkomen. Haar manier van vertellen is vlot, waarbij ze de passie voor de Grisha niet onder stoelen of banken schuift. Ieder hoofdstuk wordt vanuit het perspectief van een ander personage laten zien, en vormen op die manier een sterke rode draad. De verhaallijn blijft makkelijk te volgen, ook wanneer de lezer slechts sporadisch bekend met de wereld van de Grisha is. Hoewel er gerefereerd wordt naar de vorige boeken in de serie, lijkt het erop dat het verhaal prima los te lezen valt. Het mag dan de indruk wekken dat het om de andere tak binnen deze wereld gaat, het past bijzonder goed in deze dimensie, waarbij de tijd ook weer een belangrijke rol speelt. Het is herkenbaar als het om maatschappelijke kwesties gaat. Het draait hierbij om strategie en tact, waarbij de personages een duidelijke rol hebben gekregen. De manier waarop Bardugo een veldslag uitbeeldt, is heel levendig en geloofwaardig, maar ook weer niet zo levendig dat lezers er echt de kriebels van zullen krijgen, en noodgedwongen afhaken of deze scenes willen overslaan. Daarnaast zijn deze scenes erg interessant als het om strategisch inzicht gaat.

De karakters zijn dus geloofwaardig en gefascineerd uit de verf gekomen, waardoor lezers sneller herkenning en verbondenheid met ze voelen. Ondanks de hardheid die de verhaallijn uitstraalt, is het ook doorspekt met de juiste emoties, die zich op de juiste momenten aandienen.

De auteur weet meesterlijk er een onverwachte wending in te brengen, die de lezer toch ook wel weer had kunnen verwachten. Ze weet haar lezers tot het einde op het puntje van de stoel te houden, en dat onder het genot van hoe ze het hele universum van de Grisha beschrijft. Het is sfeervol, een tikkeltje duister, en zeker ook mysterieus. Als magie bestond, zou de lezer het kunnen voelen. Het is spannend, en dusdanig boeiend, dat lezers geneigd zijn om het boek in een ruk uit te willen lezen. Het is dus moeilijk weg te leggen.

De personages uiten zich dan ook met veel triomf. Zoya, Nikolai en Nina laten alles in het plot samenvloeien, wat voor een indrukwekkend einde van het Grisha universum kan betekenen, en dat maakt deze serie tot het betere werk van Leigh Bardugo.

Het oordeel van de wolf is een belevenis voor jong en oud, welke nog lang in de geschiedenis van het genre, de YA- fantasy zal nazinderen.

Saskia Boree
Ik ben Saskia Boree. Boeken recenseren doe ik sinds 2013. Ik schrijf zelf ook verhalen, een hobby dat ik sinds mijn achtste uitoefen. In 2009 gaf ik zelf een boek uit, en zag SJM Schrijft in datzelfde jaar het levenslicht. Dat is een blog waar ik mijn recensies verzamel. Ik heb veel auteurs geholpen met proeflezen, en lees vrijwel de meeste genres. Enkele favoriete genres: thrillers, horror, suspense, sciencefiction en (urban) fantasy. Favoriete auteur is Stephen King. Sinds kort ben ik ook gastvrouw bij dBieb, en werk ik zo nu en dan als redacteur voor een plaatselijke nieuwssite.