De omslag afbeelding van het boek Kara, Lesley - Het gerucht
Auteur(s) Lesley Kara
Uitgeverij(en) The House of Books
4
Review date 3 april 2020

Lesley Kara begon Het gerucht te schrijven in augustus 2017. Maar het oorspronkelijke idee kwam al een paar jaar eerder bij haar op toen iemand met wie ze werkte een gerucht aan haar doorgaf. Het ging over een berucht figuur die ooit een vreselijke misdaad had begaan en die nu naar verluidt als een beschermd persoon in een veilige woning in haar buurt woonde. Een paar dagen nadat ze dit gerucht had gehoord, bleef ze erover nadenken en zich afvragen of het waar was. Het idee van iemand met een schokkend geheim die probeert zich op te nemen in een nieuwe gemeenschap, moet echt bij haar in de smaak zijn gevallen…want zo is Het gerucht tot stand gekomen.

In de thriller Het gerucht hoort Joanna, een alleenstaande moeder, op het schoolplein dat een beruchte moordenaar een nieuw leven leidt in haar kustdorpje. Sally McGowan was 10 jaar toen ze 48 jaar geleden kleine Robbie Harris doodstak. En: er zijn geen foto's bekend van na haar vrijlating. Dus wie is die moordenaar die nu tussen hen schijnt te wonen? Het verhaal speelt zich af in Flinstead, een stadje aan de kust van North Essex. De alleenstaande moeder Joanna is er met haar zesjarig zoontje Alfie naartoe verhuisd, zodat ze in een rustige plaats dicht bij haar moeder woont. Ze probeert vrienden te worden met andere moeders door zich aan te sluiten bij een plaatselijke boekenclub en een deel te nemen aan de oppaskring. Het verhaal over Sally McGowan kwam ter spraken en Joanna heeft geleerd hoe gevaarlijk een gerucht kan zijn en hoe ver ze moet gaan om degenen van wie ze houdt te beschermen.

De schrijfstijl van Lesley Kara voelt in eerste instantie vlot aan. Dit komt mede omdat het verhaal in korte hoofdstukken neergezet wordt. Echter niet elk hoofdstuk leest echt 'makkelijk weg'. Het duurt even voordat het plot duidelijk is, maar: de aanhouder wint. In de tussentijd heb je, als lezer, iedereen in het boek als verdachte aangewezen en blijven sommige eindjes uiteindelijk los. De reden waarom bepaalde karakters niet meer verdacht zijn wordt pas aan het eind duidelijk. Dat maakt het boek, naast dat je er echt goed in moet komen, tot een echte whodunnit. Of, meer toepasselijk; whoisit?

De lezer wordt meegenomen in het verhaal vanuit de ogen van Joanna. In haar zoektocht naar informatie komen oude artikelen naar voren die een bepaalde diepgang geven aan het verhaal. Ook gedachten vanuit moordenaar Sally McGowan komen hier en daar in het verhaal terug. Dit geeft Het gerucht de benodigde spanning en extra diepte. Overigens weet Kara haar personages ook realistisch neer te zetten. Misschien is Joanna nog wel het best gelukt, als iemand die het allemaal niet slecht bedoelt maar wat niet altijd zo uit de verf komt.

Het gerucht heeft, naast de broodnodige spanning als thriller, nog een boodschap. Het laat zien wat de verwoestende effecten kunnen zijn van een roddel op een kleine gemeenschap. Kara lijkt tegen haar lezers te willen zeggen dat we hiermee moeten uitkijken. Een goede raad.

Het gerucht is een boek dat onvoorspelbaar blijft totdat de puzzelstukjes eindelijk gelegd zijn. Dat maakt Het gerucht het lezen meer dan waard.

Danielle van Wieren

29 maart 2024 3:10